ANWB reis naar de Ardeche

door Rien Mellaard

Vrijdag 25 mei 2001 Eerste dag

Vertrek naar Châlons en Campagne 495 km

Vertrek om 06.45 uur, eerste stop aan de Belgische grens bij Hazeldonk.

Ontmoeting met twee andere equipes die ook met deze reis meegaan. Verder gereden zonder problemen. Bij Maubeuge even 10 km verkeerd gereden, de beschrijving was niet helemaal duidelijk. Later bleek dat er een nieuw stuk weg was neergelegd dat nog niet in de route beschrijving vermeld stond.

Om 15.30 uur aangekomen op de ”Camping Municipal Châlons en Champagne”. De caravan opgezet en toen kennis wezen maken met de begeleiders. Daarna gezellig nog wat gedronken en ons opgetuigd voor het welkomst diner in  restaurant Le Renard in Châlons en Champagne waar we met de bus naartoe gebracht werden.

Het was een mooi restaurant, het eten zag er goed verzorgd en smakelijk uit, maar het was op Franse leest geschoeid, en sommigen vonden dat niet zo lekker. De wijn was wel erg lekker en die hebben we ons goed laten smaken.

Na met de bus weer thuis gebracht te zijn, zijn we voor de caravan nog wat aan het na tafelen geweest.

De dag begon onderweg wat somber met bewolkt weer, maar eenmaal in Frankrijk liet de zon zich zien en werd het toch nog 25 graden.

Zaterdag 26 mei 2001 Tweede dag

Rustdag in Châlons en Champagne. De boodschappen gehaald en verder genoten van het mooie weer, tot 20.00 uur zonnig met ca 30 graden Celsius, daarna werd het wat bewolkt en er vielen nog een paar druppeltjes.
Voor de eerste maal de barbecue opgezet en het ons goed laten smaken. De auto’s werden door Sjoerd grondig gecontroleerd.
Om 20.00 uur voor bespreking over de route van morgen die door wat regen werd verstoord.

Mooie goed onderhouden en schone camping.

Zondag 27 mei 2001 Derde dag

Vertrek naar La Charité-sur-Loire 271 km

Om 09.40 vertrokken. De eerst 100 km was het een wat saaie route met wel goede wegen. Daarna werd het landschap wat meer afwisselend en dus ook wat leuker. Om 15.00 uur arriveerden we op de ”Camping Municipal de la Saulaie”waar Matty ons verwelkomde en ons een nummer liet trekken voor de plaats op de camping.

Na het neerzetten van de caravan heerlijk in de zon (30 graden) genoten van een biertje. Toen even in het stadje rondgekeken opzoek naar een restaurant waar we wat konden eten, dat viel niet mee omdat hier op zondag in de vroege avond de meeste zaakjes dicht zijn. Maar we hebben er toch een gevonden, Auberge de la Coq Noire. Na een drankje op het terras moest er besteld worden, maar de kennis van de Franse taal ging niet zover dat we het menu konden lezen. Na wat overleg namen we allemaal hetzelfde, er kwam een opmerking over tafel dat er waarschijnlijk tomatensoep met kippenvlees bijzat. Nou dat bleek een vergissing, het was een bloempotje gevuld met een uitgeholde en met ei gevulde tomaat die gepocheerd was, wel aardig maar haalde het niet bij tomaten soep met kippenvlees. Verder was er bij iedere gang te genieten van stokbrood. Het was wel goed verzorgd en aardig te eten, maar een schaal gebakken aardappelen of patat was niet onaardig geweest.

Terug gekomen op de camping hebben we nog tot 23.00 buiten  onder het genot van een drankje zitten genieten van het mooie weer.

La Charite-sur-Loire

aandag 28 mei 2001 Vierde dag

Rustdag, weer boodschappen gedaan en heerlijk van het weer genoten. De temp was weer boven de 30 graden. 'avonds weer lekker tot 23.00 uur buiten gezeten.

Het was een mooie camping waarvan het sanitair  iets beter schoongehouden zou moeten worden om het predikaat goed te kunnen krijgen. Ook zou het fijn zijn als de toilet brillen geplaatst zouden worden. De eerste Jeu de Boules van deze reis, en de muggen speelden ook mee.

Dinsdag 29 mei 2001 Vijfde dag

Vertrek naar Murol 240 km

Om 09.40 vertrokken en na een snelle en voorspoedige reis om 14.30 uur aangekomen op ”Camping La Ribeyre” in Murol. Lekker onder een boom in de schaduw bijgekomen van de reis, waarna we de BB weer in gereedheid gebracht hebben.

De temp lag weer net boven de 30 graden met een geheel onbewolkte lucht.

Woensdag 30 mei 2001 Zesde dag

Om 08.30 uur stond de bus voor om een rondrit te maken door de omgeving. Onderweg koffie gedronken en tussen de middag een uitstekende lunch genoten in restaurant à la Ferme du Cabri een oude boerderij in het plaatsje Olby.  Daarna naar de Puy-de-Dôme waar we van het mooie uitzicht genoten. Om 19.00 waren we terug op de camping.

's Avonds nog even een spelletje Jeu de Boules gespeeld.

Het was uitstekend weer met temp boven de 30 graden .

Donderdag 31 mei 2001 Zevende dag

Rustdag Boodschappen in Besse daarna wat over achteraf wegen rondgereden. In Murol bij een Franse Italiaan gegeten Le Picotin was de naam, (aan de muur hingen Delftsblauwe borden met Hollandse landschapjes) en verder daar nog wat rondgelopen.

Voor het avondeten moesten we zelf pannenkoeken bakken die we met de hele groep zittend in een grote kring nuttigden met de nodige drank. De ingrediënten werden door de ANWB bezorgd. Een leuke gebeurtenis.

Het is een leuke camping met goed sanitair, maar met een volle camping misschien iets te weinig.

Onbewolkt 23 graden.

Vrijdag 1 juni 2001 Achtste dag

Vertrek  naar Goudet 150 km

Vertrek 10.00 uur en aankomst 13.30 uur op ” Camping Au Bord de l’Eau” waar Piet ons door de smalle steile doorgang loodste. Het was een voorspoedige rit door een schitterend landschap.

's Avonds werd de BB weer opgestookt en daarna nog een spelletje Jeu de Boules met zijn zessen.

Half bewolkt 22 graden.

gouddet afrit naar de camping

Zaterdag 2 juni 2001 Negende dag

Het was bij het opstaan even schrikken, alles buiten was bevroren, het gras was wit de ramen van de auto's zaten dicht. Het heeft die nacht 4 graden Celsius gevroren.
Eerst weer boodschappen en geld gehaald. 's Middags hebben we langs de Loire gewandeld.
Om 19.00 uur was het verzamelen bij de vlag om gezamenlijk naar het restaurant van de camping te lopen waar we een diner kregen aangeboden. Na het diner kon er op de muziek van een accordeoniste nog wat gedanst worden. Alles bij elkaar een leuke avond.

Half bewolkt 22  graden.

Loire bij Goudet accordeoniste

Zondagdag 3 juni 2001 Tiende dag

De dag begon met regen, na de middag kwam de zon door en werd het nog aardig weer alleen werd het niet warmer dan 16 graden.

's Middags gewandeld langs de Loire. Om 17.00 was het weer verzamelen voor de Jeu de Boules, en om 20.00 werden de verjaardag van 4 mede reizigers met koffie en een drankje gevierd, jammer dat het zo koud was.

Het is hier een schitterende omgeving, wel wat armoedig maar de natuur maakt veel goed.

Mooi gelegen goede camping die goed sanitair heeft wat redelijk wordt schoon gehouden, jammer van het beperkt verkrijgbare warme water, en de op tijdklokken werkende verlichting in de sanitaire ruimtes, je moet wel heel erg snel je behoeftes doen want anders zit je in het donker.

Maandag 4 juni 2001 Elfde dag

Vertrek naar Valon-Pont-d’Arc 110 km.

Na een wat voor sommigen door de steile en smalle uitgang van de camping wat moeilijk begin, werd het een heel mooie rit, met als hoogtepunt de 11 km lange afdaling van 10% naar de Ardeche. Over deze korte rit deden we toch ruim 3 uur, zodat aan de gemiddelde snelheid goed de moeilijkheidsgraad van de route is af te lezen.

Aan het verkeer op de route is te zien dat we nu in een meer toeristische streek beland zijn dan in de plaatsen hiervoor. Ook laat de vegetatie zien dat we dichter bij de Middellandse zee komen.

Op ”Camping La Roubine”aangekomen hebben we gelijk de caravan met de luifel opgezet. De luifel loont nu de moeite omdat we hier 5 dagen blijven staan.

Ons plaatsje aan de Ardeche

Het was vandaag weer een reisdag dus was het weer uit eten geblazen. Dit maal in het restaurant van de camping. Het is geen luxe ruimte maar het eten maakte veel goed.
Het weer was erg goed en naarmate we Valon-Pont-d’Arc naderden werd de temp steeds hoger, tot het de temp van 27 graden bereikte.

Dinsdag 5 juni 2001 Twaalfde dag

Weer een rustdag met een bezoek aan het dorpje Valon-Pont-d’Arc, waar we gelijk de benodigde boodschappen maar haalden.

Het avondeten werd iets aparts, Aardappelen met andijvie en spekkies gestampt in een afwasteil en geserveerd met een gehaktbal. 's Avond gezellig met koffie en wat sterkers voor de tent genieten van het mooie weer.

Het weer was uitstekend met een temp van ca 30 graden. In de avond begon het wat te betrekken en wat te waaien, wat ons deed besluiten om de luifel op te ruimen. Alles bij elkaar viel het gelukkig toch mee en viel er in de nacht ca 2 mm regen.

Woensdag 6 juni 2001 Dertiende dag

Vandaag is er een rondrit door de omgeving. Om 08.45 uur (een kwartier te laat) vertrokken we. We reden door de schitterende omgeving van de Ardeche en de Gare. Door de gids werden we geïnformeerd over alle bijzonderheden die we onderweg tegen kwamen. In het plaatsje Goudarge werd er gestopt om koffie te drinken. Daarna werd de tocht vervolgd en kwamen we bij Cascade watervallen, welke de moeite van het bezichtigen zeker waard waren. Ook werd er in Uzes gestopt om er een rondwandeling te maken. Toen werd er koers gezet naar het "Restaurant Les Tuileries" waar we om 13.45 uur arriveerden.

Bij aankomst hing de wasbuiten en dat beloofde al niet veel over de kwaliteit van het restaurant. (bij ons ziet de vuile was er nog niet zo uit)

Het voorgerecht smaakte naar vis, maar ik ben er niet achtergekomen wat het nu eigenlijk was, maar het was niet slecht. Het hoofdgerecht was Vlees met zoveel vellen en spieren dat het bijna niet te snijden en te eten was, Ik heb het dan ook laten staan. Het toetje was met ijs gevulde soesjes, met chocolade saus. Het smaakte niet slecht maar de soesjes waren niet vandaag gebakken en dus wat aan de oude kant. Ze dachten ook dat Hollanders uit het hoge noorden hier in het Zuiden het graag warm hadden en dus was de kachel opgestookt, bij vragen hierover werd er gezegd dat de buurman aan het stoken was. Een goede smoes waar die domme Hollanders vast tevreden mee waren.

De rondrit werd voortgezet met de bezichtiging van de Pont du Gard een imposant door de Romeinen gebouwd aquaduct. Hierna gingen we op huis aan.

Na nog 2 maal op uitzichtpunten langs de Ardeche gestopt te zijn, waar we nog wilde geiten op de weg zagen lopen, kwamen we om 18.30 uur weer terug op de camping. Al met al wel een aardige dag met een gids die teveel aandacht had voor dorpen en gebouwen en wat te weinig voor de natuur, en die naar mijn smaak te lang duurde.

Het weer was vandaag weer erg goed, de temperatuur schommelde rond de 30 graden.

Pont du Gard cascade waterval Pont d'Arc Bocht in de Ardeche

Donderdag 7 juni 2001 Veertiende dag

Eerst lekker uitgeslapen na de vermoeiende dag van gisteren. Daarna een bezoek aan de markt in Valon , waar we ook de boodschappen voor de gezamenlijke BB van vanavond deden.

De auto werd door Sjoerd weer aan een stevige controle beurt onderworpen.

Toen op stap om foto's te maken van de beroemde Pont d'Arc en vergezichten over de Ardeche. Ik denk dat het wel aardig gelukt is. Het is een mooie plaats in de natuur waar  leuke strandjes zijn om vooral kinderen zoet te houden, en de ouders te laten genieten van het schitterende uitzicht.

De middag hebben we gebruikt om eens lekker in de schaduw onder de bomen te genieten van het mooie weer, de Ardeche en een mooi boek.
Het avondmaal werd een gezamenlijke BB, waarvoor we zelf voor het vlees etc. moesten zorgen, de ANWB zorgde voor de drank en het toetje. Onder de BB hadden Matty en Marietje een Puzzel opgehangen die we moesten oplossen wat heel wat heen en weer geloop en gezelligheid met zich meebracht. Na afloop was het weer genieten voor de caravan van het mooie weer en de lekkere drankjes.

De temperatuur kwam ook vandaag weer rond de 30 graden.

Vrijdag 8 juni 2001 Vijftiende dag

Vandaag zijn we nog even rond wezen kijken in de omgeving. we bezochten een potterie en een winkel waar je allerlei soorten mineralen kon kopen.
Om 18.50 uur was het weer verzamelen voor de gezamenlijke maaltijd in de kantine van de camping. Het eten was lekker en de sfeer was gezellig.
Na het eten zijn we nog even gezellig in de caravan aan het natafelen geweest. (het was intussen wat gaan regenen)
Het was vandaag een halfbewolkte dag met een temp van ca 25 graden.

Zaterdagdag 9 juni 2001 Zestiende dag

Vannacht heeft het flink geonweerd met aardig wat regen. De ochtend begon ook met wat lichte regen. In de loop van de morgen werd het toch weer met 22 graden en halfbewolkt aardig weer.

Na eerst nog even in Valon rondgekeken te hebben zijn we 's middags weer langs de Ardeche gaan rijden opzoek naar een grot (Aven Marzal) met daarbij een prehistorische dierentuin. Eerst zijn we de grot ingegaan tot een diepte van 130 meter. Het was interessant om te zien, het was alleen jammer dat de gids zijn verhaal alleen in het Frans deed zodat we er dus niets van verstonden, maar we kregen wel een Nederlandse vertaling van zijn verhaal zodat we het naderhand nog konden nalezen. Daarna nog een wandeling door de dierentuin met Dino’s en toen weer op pad naar de camping waar we te laat voor de Jeu de Boules aankwamen.

Omdat het weer een beetje dreigde te gaan regenen hebben we maar even een oranje dekzeil voor de caravan gespannen zodat we weer droog van onze gebakken aardappelen en BB konden genieten.

De camping is mooi gelegen maar van schoonmaken hebben ze hier nog nooit gehoord. De Wc’s worden 1 maal per dag met de Franse slag afgespoeld een beetje spul in de pot, droogtrekken en klaar is Kees. In de Heren douche zijn afvoerputjes die volgens mij nog nooit zijn schoongemaakt. De vuilnisbakken worden te laat geleegd zodat ze uitpuilen en zakken er naast liggen. Ook de toegangsweg is slecht, te smal en bochtig en op een plaats zelfs zo slecht dat bij sommige auto's de carter beschermplaat over de weg schuurt.

Al met al een camping die het in mijn ogen niet waard is om door de ANWB op hun reizen gebruikt te worden.

Aven Mazal Dino Zoo

Zondag 10 juni 2001 Zeventiende dag

Vertrek naar Villars les Dombes 255 km

De rit begon met regen en op de top van een berg kwamen we zelfs een stukje mist tegen, na ongeveer 100 km werd het droog. De reis verliep verder weer voorspoedig en om 15.00 kwamen we op ”Camping des Autières” in Villars Les Dombes aan.

Na het stellen van de caravan was het weer tijd om te eten. Daar het een reisdag was werd er besloten om uit eten te gaan. De camping ligt eigenlijk in het plaatsje dus met de benenwagen op zoek naar een restaurant. Dit viel nog niet mee, de meeste waren niet open en bij andere ging de keuken pas om 20.00 uur open. Na enig rondlopen hebben we toch wat gevonden waar we gelijk terecht konden, Bar Restaurant du Commerce. Na enige shows van tok tok en boe en knor knor te hebben opgevoerd, kregen we allemaal toch nog wat te eten, waarbij de chocoladecake het zwaarste telde. De dag werd zoals gewoonlijk weer afgesloten met een afzakkertje.

De temp kwam vandaag niet hoger dan 15 graden.

Maandag 11 juni 2001 Achttiende dag

Vandaag was weer een rustdag, waarvan de ochtend  benut werd voor het aanvullen van de voorraden eten en drank. In de middag bezochten we een vogelpark (Parc des Oiseaux) hier dicht in de buurt. We konden het aanlopen zodat de auto ook eens een vrije middag had. Het park was het bezoek meer dan waard. Het is leuk aangelegd en er zijn heel veel vogels te bekijken. Ook zijn er in de buurt erg veel ooievaars te zien met veel nesten en jonge vogels.

Vanavond weer BB met gebakken aardappelen wat veel beter smaakte dan het eten in het restaurant van gisteren.

Het weer was weer aardig opgeknapt met af en toe wat wolkenvelden en een temp van 19 graden

Vogelpark Vogelpark
Dinsdag 12 juni 2001 Negentiende dag

Vandaag een excursie naar Lyon.

Om 08.00 uur vertrekken we met de bus naar Lyon, waar we in het oude gedeelte een rondleiding kregen, onderbroken door een stop met koffie. Rond het middaguur kregen we een lunch in Grand café des NEGOCIANTS. Het eten was er wel goed maar de bediening liet wel wat te wensen over.

Na de lunch waren we vrij om wat in de stad rond te kijken. Wat jammer was dat we in de winkelwijk werden losgelaten en niet in de oude wijk waar heel wat leuke winkeltjes waren.
Om 16.00 uur werd de terug reis weer begonnen en om 16.40 uur kwamen we terug op de camping. Terug op de Camping nog even een ronde Jeu de Boules en voor het naar bed gaan nog even een afzakkertje voor de caravan.

Het was vandaag  mooi weer met temp van ca. 24 graden.

Mooie camping met redelijk sanitair, alleen jammer dat er eerst geklaagd moest worden voor de open vuilniswagen tussen de caravans weggehaald werd. Ook had men wel de moeite kunnen nemen om het ca. 30 cm hoge gras even te maaien. Ook hier moest men snel zijn onder de douche, anders moest je de verlichting in je blootje weer even inschakelen.

Kathedraal in Lyon Uitzicht over Lyon

Woensdag 13 juni 2001 Twintigste dag

Vertrek naar Contrexeville 340 km

We vertrokken om 09.30 uur en na 9 km ging het al mis. Een wat onduidelijke beschrijving maakte dat we een afslag misten. Dus moesten we eerst 5 km doorrijden voor we konden draaien. Verder verliep de reis heel voorspoedig en rond 15.00 uur kwamen we op ”Camping Municipal Tir aux Pigeons” aan. Na het huis weer op orde gemaakt te hebben besloten we om maar eens in het dorp te gaan kijken of er nog een restaurant open was. We vonden een leuk zaakje Hotel-Restaurant Les XII Apôtres waar we behoorlijk goed gegeten hebben. Na het eten was de lucht aardig betrokken, na een mooie dag werden we verrast met een fikse onweersbui, maar gelukkig konden we nog zo goed als droog thuis komen.

Donderdag 14 juni 2001 Eenentwintigste dag

Vandaag de laatste dag in Frankrijk. De dag begon goed met geraas van een graafmachine vlak voor de caravan. Na wat heen en weer gepraat kregen we de belofte dat het binnen een uur afgelopen zou zijn, maar dit bleek een echt Franse afspraak, het duurde met tussen pozen gewoon de hele dag.

Tussendoor zijn we nog de plaatsjes Vittel en Contrexeville wezen bezichtigen. Vittel vonden we heel erg toeristisch. Contrexeville is een leuk plaatsje, waarvan ik de rotonde aan het begin van het dorp, met in de rotonde een met mozaïek beklede fontein erg mooi vond. Ook leuk was het gebouw rond de bronnen met ook hier veel mozaïek.

Aan het eind van de middag werd de finale van het Jeu de Boules gespeeld, alle equipes waren aanwezig om de deelnemers aan te moedigen. Het was een leuke happening.

In  de avond werd er nog een gezellige bijeenkomst gehouden met hapjes en drankjes die door het begeleidende team werden verzorgd. Matty en Marietje zagen weer kans om met een paar oude sokken iedereen van de stoel af te krijgen.

De camping zag er op het eerste gezicht aardig uit, maar later bleek dat er toch nog wel wat op aan te merken was. Zo was er in de douche bij de heren alleen koud water, bij de palen waar water en elektra uit komt waren alleen de voorste twee voorzien van water, de rest was afgesloten. Het seizoen was duidelijk nog niet begonnen en het bezoek van de ANWB met 26 caravans kon daar geen verandering in brengen.

Graven voor de caravan Fontijn in Contrexeville

Vrijdag 15 juni 2001 Tweeëntwintigste dag

Vertrek naar Spa in België  371 km

Vandaag vertrokken om 09.30 uur voor een lange rit, maar omdat hij hoofdzakelijk over de autosnelweg voerde, viel het toch nog wel mee. Rond 16.00 uur was iedereen weer binnen op ”Camping Spa d’Or”. Na dat de caravans weer opgesteld waren begon het te regenen. Dus na het poetsen en omkleden werd voor de laatste maal de vlag gestreken. Dit gebeurde onder toezicht van de hele groep onder de paraplu, door 2 dames zonder paraplu, de oudste en de jongste deelneemster.

Hierna was het opstomen naar het afscheidsdiner in de campingkantine. Het eten was uitstekend van smaak en goed verzorgd.

De regie van de avond was in handen van een van de deelnemers, die aan alle equipes een paar dagen van te voren de opdracht had meegegeven om op de letter van het alfabet een rijmpje of zo iets te maken. Deze rijmpjes werden tussen de gangen van het diner door voorgedragen. Ook was er een deelneemster die een tekst voor een lied had geschreven wat met de hele groep werd gezongen. Het was een hele leuke avond.

De camping zag er goed verzorgd en netjes uit met goed en schoon sanitair, maar je moet wel genoeg blokken meenemen voor onder de wielen om nog wat recht te kunnen slapen.

Het toetje op afscheidsdiner

Zaterdag 16 juni 2001 Drieëntwintigste dag

Vertrek naar huis 323 km

Om 09.00 uur vertrokken. Bij ca 10 km ging het weer fout, de weg naar de Autoweg was afgesloten en dus moesten we via een omweg naar Verviers waar we na door de halve stad gereden te hebben toch weer op de goede weg terecht kwamen.

Na nog een koffie stop bij Nederweert gehouden te hebben, werd er afscheid genomen van de twee equipes waar we de gehele reis mee opgetrokken zijn. Maar hierna was nog niet alles voorbij. De A58  van Tilburg naar Breda was afgesloten, dus nog even een omweg via Den Bosch en Waalwijk. Dit was gelukkig het laatste oponthoud en om 14.30 kwamen we veilig en gezond weer thuis.

Wat Commentaar en opmerkingen

We hebben in totaal 2677 km gereden, niet meegerekend de kilometers die we op de verschillende plaatsen hebben gereden.

De route beschrijving was over het algemeen weer erg goed, alleen was hier en daar wat aan de weg veranderd.

De ANWB zou er goed aan doen om de campings die aangedaan worden wat beter te inspecteren, dit is ook prettig voor de begeleiders, zij komen dan voor minder verrassingen te staan en hoeven daar dan geen kostbare tijd in te stoppen. In mijn verslag is te lezen dat er hier en daar nog veel aan mis is.

Loten voor een plaats op de camping is een goed gereedschap om de groepsvorming te bevorderen. Er moet dan ook alleen in speciale gevallen en in overleg met de hele groep van worden afgeweken.

We hebben heel erg van deze reis genoten.