ANWB-reis De Franse Alpen en de Drôme

Door Rien Mellaard

Dag 1           donderdag 20 mei 2004

Hellevoetsluis  –   Nancy                 587     km

Om 6.30 uur met mooi weer vertrokken naar de eerste stop in Nederweert. De rit verliep heel voorspoedig  behoudens een een kleine file bij Maastricht en een net na Luik. Na toch wel een lange rit kwamen we om 16.00 op Camping Campéole le Brabois in de buurt van Nancy aan.
Na aankomst hebben we kennisgemaakt met de reis begeleiders en een aantal medereizigers die ook al gearriveerd waren. Daarna hebben we de Bami en Mihoen opgewarmd.
Het was vandaag mooi weer ca. 25 graden.

Dag 2          vrijdag 21 mei 2004

Even wat boodschappen en verder een rustige dag. 's morgens onbewolkt, 's middags stapelwolken en wat meer wind. Weer heerlijk gebakken aardappelen voor de caravan gemaakt.
'S avonds bewolkt en wat frisser, de laatste borrel maar binnen gedronken.

Officieel begin van de reis.

Dag 3          zaterdag 22 mei 2004

Bij het opstaan is het erg koud, maar de wolken zijn weer weg en de zon schijnt weer.
Na de middag wezen wandelen en wat foto's van Nancy gemaakt.
Om 18.30 uur was het aantreden voor de welkomst bijeenkomst. Met de bus werden we naar Restaurant Le Criquet gebracht waar het hele gezelschap zich onder de maaltijd aan elkaar voorstelden. Aan het eind van een gezellige avond werden we weer met de bus naar de camping gebracht.

Dag 4          zondag 23 mei 2004

Naar Doucier  308 km.

Mooie rit over veelal erg goede wegen en mooie landschappen
We zijn om  09.30 vertrokken en om 14.30 uur waren we op Camping
Domaine de Chalain.
Weer onze beroemde gebakken aardappelen gegeten. Het was vandaag wel erg mooi weer maar de temp kwam niet boven de 18 graden.

Dag 5          maandag 24 mei 2004

Eerst de tank vol wezen gooien en nog wat boodschappen gehaald voor de reis van morgen. Daarna een tripje gemaakt naar de Cascade de Lévantail geweest en daarna aan de voet van de waterval in Restaurant Glacier  nog een kop koffie gedronken, en de rest van de middag heerlijk in de zon gezeten.
Om 5 uur was het weer tijd voor het traditionele borrel uurtje, het was erg gezellig zodat het nog een latertje met het eten werd.

Dag 6          dinsdag 25 mei 2004

Naar Le Bourg d'Osian  340 km

Het was een lange rit waarvan ruim 200 km over N en D wegen wat nogal wat tijd in beslag nam. De reis verliep met uitzondering wat probleempjes met de wegnummering in Gex prima. Om 16.00 waren we op Camping  Le Colporteur. Na deze inspannende rit  geen meer zin in koken dus in het dorp in Hotel Des Alpes wezen eten.

Dag 7          woensdag 26 mei 2004

Met de auto naar Les Deux Alpes. Een skioord hoog in de bergen waar nu bijna alles gesloten is, dus niet veel aan, maar wel een mooie rit er naartoe en een prachtig uitzicht.
Om 5 uur was het aantreden voor de eerste ronde Jeu de Boules wat net lukte voor de onweersbui. Onder de bui nog aardappelen gebakken en gegeten onder de luifel.

Het geplande molka ging door de regen niet doo
r.

Dag 8          donderdag 27 mei 2004

Om 09.00 uur al aangetreden voor een tourdag. Eerst ging de bus naar Alpe d'Huez. Vandaar ging het naar Venosc waar we in Hotel Au Bon Accueil de koffie kregen geserveerd. Na nog wat rondrijden stopten we in Grave waar we in Hotel La Meijette van de lunch genoten. Daarna ging de rit verder over de Col du Lautaret naar Briancon, waar we een wandeling door de stad maakten. Daarna met de bus terug naar de camping waar we 0m 17.15 uur aankwamen.
Het geheel werd begeleid door Mirjam de Wild een uitstekende gids die oog had voor alle aspecten van de omgeving en die bovendien ook nog Hollands sprak.
Na een dag met mooi weer ging het weer onweren waardoor het Molka spel weer niet doorging.

Dag 9          vrijdag 28 mei 2004

Vandaag met de auto door de bergen wezen toeren, eerst naar het plaatsje Besse, maar daar was door een aardverschuiving de weg afgesloten dus moesten we terug. Toen maar richting Saint-Christophe-en-Osians gereden. Schitterende natuur vooral in combinatie met het mooie weer.
Om 19.30 uur was het aantreden voor het Molka spel wat weer een gezellig gebeuren was.

Dag 10          Zaterdag 29 mei 2004

Vanmorgen eerst naar de markt geweest en daarna gelijk door naar een wieler gebeuren waar onder leiding van Henny Kuiper zo'n 500 man de
Alpe d' Huez beklommen. Na het eten nog even boodschappen en dan nog even het dorp in om naar een motor festijn te kijken, maar er was nog niet veel te zien, we waren denk ik nog te vroeg.
Om 17.00 was het weer aantreden voor het Jeu de Boules gebeuren. Mooi weer 25 graden

Dag 11          Zondag 30 mei 2004

Vandaag begon de dag met een gezamenlijk ontbijt, allemaal tafel, stoel en beleg mee gebracht, het brood en drinken werd door de reisbegeleiders verzorgt. Verder een rustige dag op de camping gehouden in de avond nog een ronde Molka gespeeld.
Mooi weer 23 graden met laat in de avond een regen buitje.

Dag 12          Maandag  31 mei 2004

Naar Barbières  140 km

Vandaag een mooie korte rit. We vertrokken om 10.00 uur voor deze rit die toch wat langer duurde dan we gedacht hadden. We kwamen door veel plaatsen  met stoplichten wat aardig ophield. We kwamen om 13.30 uur aan op de camping.
Om 17.00 uur werden we door de Hollandse campingeigenaars uitgenodigd om een glas te komen drinken.
Vandaag was het half bewolkt weer met een temp van 20 graden.

Dag 13          Dinsdag  01 juni 2004

Het was weer tijd om de voorraden aanvullen. De dag begon wat somber, maar na een regenbui brak toch de zon weer door en was het gelijk weer lekker weer. Wat rond wezen rijden in de bergen.

Om 18.15 stond de bus voor om ons in Valance te brengen, waar we in Restaurant Napoleon gingen eten. We werden daar in een veel te klein zaaltje gepropt. Het was zo klein dat normale bediening onmogelijk was, het werd dus doorgeven geblazen. Ook de hoeveelheid eten was wat aan de magere kant. Jammer dat er geen patatboer in de buurt was. Dat het wat weinig was bleek uit  de tijd de we over het eten gedaan hebben, we moesten nog bijna een uur op de bus wachten die ons naar de camping bracht.

Dag 14          Woensdag 02 juni 2004

Het was het weer vroeg opstaan voor een busrit door de bergen. Jammer dat het weer niet helemaal mee werkte, boven de 1000 meter regende het wat en was er wat mist. Boven op de top van de Col de La Machine wachtte ons in het gelijknamige hotel de koffie. Na de koffie stopten we een paar maal bij plaatsen waar dingen te zien waren over het verzet in de tweede wereldoorlog. Om 13.30 stopten we in Hotel Les Bâtets in Die waar we de lunch kregen geserveerd. Na de lunch nog wat verder naar een wijn proeverij in Die waar ons verteld werd hoe de wijn in de flessen terecht komt. Hierna terug naar de camping waar we om 18.30 aankwamen. Al met al een leuke dag met een prima chauffeur en een uitstekende gids  die we al van de Ardeché reis kenden.(Christiane de Wulf)

Dag 15          Donderdag 03 juni 2004

Koud weer met veel wind en geen zon. Om 17.15  verzamelden we in het Camping restaurant voor een gezamenlijke Barbecue.
Ondanks de frisse wind werd het met de medewerking van de camping  eigenaren toch een geslaagde avond.

Dag 16          Vrijdag 04 juni 2004

Het weer is weer al een stuk beter. 's morgens gelijk op stap naar Palais Ideal du Fakteur Cheval in Hauterives. Daarna nog wat boodschappen gedaan, waarna we weer op tijd terug waren voor de door camping gesponsorde jeu de boules. Vanavond lekker lang buiten kunnen zitten om te borrelen.

Dag 17        Zaterdag  05 juni 2004

Naar Vinesobes 115 km

Een mooie rit over smalle wegen waardoor we er bijna 3 uur over gereden hebben. Tijdens de rit liep de temp op naar 26 graden.
Om 17.00 uur was het weer happy hour bij de vlag.

Dag 18         Zondag 06 juni 2004

Vandaag een rustige dag met weer heel mooi weer, we speelden aan het eind van de middag nog een spelletje Molka wat weer lekker lekker warm en aardig gezellig was.

Dag 19          Maandag  07 juni 2004

Om 08.30 aantreden voor een dag opstap met de bus. De rit ging eerst naar de Le Mount Ventoux. Half op weg naar de top werd er gestopt bij Chalet Reynard. om koffie te drinken. Hierna verder de top op waar we stopten om te genieten van het uitzicht, jammer dat het niet goed helder was. Daarna gingen weer verder naar Vaison La Romaine waar we eerst in Hostellerie Le Beffroi hebben gegeten (beviel mij niet zo goed) en waarna we een rondleiding kregen door het oude gedeelte, wat aan ons niet zo erg besteed is. De tijd die over was hebben we doorgebracht op een terrasje. Om 17.00 uur werden we door de bus weer op de camping afgezet.

Dag 20          Dinsdag 04 juni 2004

Een bezoek aan de markt in Vaison La Romaine, een hele grote waar je eindeloos over kan dwalen. Het is niet zoveel anders als in Nederland, behoudens dat je wat andere producten ziet.
Om 17.30 uur begon het traditionele gezamenlijke pannenkoeken bakken, waar ook deze keer een wedstrijd van werd gemaakt. Versierd met wat wijn was het weer een leuke gebeurtenis.

Dag 21          Woensdag 05 juni 2004

De omgeving wat verkend en genoten van de prachtige natuur en het mooie weer.
Verder de laatste ronde van de Jeu de Boules met daarna gelijk de uitreiking van de prijzen en nog een gezellig samenzijn met een hapje en een drankje.

Dag 22         Donderdag 06 juni 2004

Naar Mâcon  321 km

Een hele warme dag zo rond de 35°C. Om 20.00 uur toch nog een ronde Molka gespeeld.

Dag 23          Vrijdag 07 juni 2004

Naar Vittel  280 km

Op deze rit was de temp 17°, de helft dus van gisteren. Tot de middag veel regen daarna werd het droog en knapte het weer toch weer op, zodat we ons de hele avond nog buiten konden vermaken met eerst de laatste ronde Molka en daarna nog een rondje van de zaak om de restjes op te maken.

Dag 24          Zaterdag 08 juni 2004

De laatste dag van de reis, nog wat rondtoeren in de omgeving van Vittel waarbij we in het  plaatsje Darney het snoepfabriekje Délisvosges tegenkwamen wat we nog bezichtigd hebben en natuurlijk nog wat snoep meegenomen.

Om 18.30 was het weer verzamelen voor het afscheids diner in Hotel L’Orée Du Bois onder de rook van Vittel. Het was een leuke avond waar we ons prima vermaakt hebben. Na afloop en na het afscheid van onze mede reizigers werden we met de bus terug naar de camping gebracht.

Einde van de reis

Dag 25   13-06-04   Begin thuisreis naar Sint Geertruid  422 km

Deze keer geen last van de file op de weg richting Luik, het was heel rustig op de weg. We besloten hier in St Geertruid nog een keer te overnachten daar het anders wat laat werd voor we thuis zouden komen.

Dag 26   14-06-04   Thuisreis naar Hellevoetsluis  256 km

Totaal afgelegde afstand was 2770 km

Overzicht van de bezochte campings

·         Camping 1. Campéole le Brabois   Een aardige camping die redelijk wordt onderhouden. Veel sanitair aanwezig maarjammer dat ze de brillen op de Wc’s vergeten zijn.

·         Camping 2. Domaine de Chalain  Een hele grote camping met grote plaatsen en  redelijk sanitair dat ook nog aardig schoon gehouden werd. Ik denk dat het in het hoog seizoen wel erg druk zal zijn.

·         Camping 3.  Le Colporteur  Een mooie goed onderhouden camping met schoon sanitair, gemaaid gras en mooie plaatsen. Het seizoen is hier duidelijk nog niet begonnen, alle extra voorzieningen met o.a. het restaurant waren nog gesloten.

·         Camping 4. Le Gallo Romain een mooi gelegen camping. Het sanitair is wat behelpen maar word wel schoon gehouden. De Nederlandse eigenaars doen dit werk pas 4 weken en deden erg hun best om het ons naar de zin te maken.

·         Camping 5. Domaine Le Sagittaire  een hele grote camping wat helemaal op massa toerisme is ingesteld. Een heel groot minpunt is het lauwe water voor afwassen en douchen. Zou er wel eens op legionella gecontroleerd worden?

·         Camping 6. Caravaning Macon is een aardige camping die dicht bij de snelweg ligt en dus veel doorgang overnachtingen heeft waardoor hij m.i. minder geschikt is om er langer te staan

·         Camping 7.  Camping Municipal Vittel is een mooie eenvoudige camping met eenvoudig maar schoon en goed sanitair en goed regelbare douches met heerlijk warm water. Wat verder opvalt zijn de mooie grote plaatsen.

·         Camping 8.  De Bosrand in Sint Geertruid is een leuke camping met eenvoudige schone voorzieningen. Het camping restaurant serveert uitstekende maaltijden tegen een redelijke prijs.

Opmerkingen.

• Deze mooie reis (met goede begeleiding) is ca. 14 dagen te vroeg georganiseerd, de natuur is nog lang niet op zijn best, de Lavendel die in deze streken heel veel voorkomt en dus ook deels bepalend is voor het landschap stond nog niet in bloei.
  • Deze reis werden we, in tegenstelling tot onze reis van vorig jaar naar Alpen en Dolomieten, verrast met Nederlandse sprekende gidsen, wat een verademing was.