ANWB - reis Oostenrijk – Slovenië – Istrië

Door Rien Mellaard

Ons nummer op deze reis

Aanloop naar Eggelstetten in Duitsland

Dag 1 31 mei 2002

Hellevoetsluis naar Bad Dürkheim 553 km

Voorspoedige reis zonder files en onderbrekingen.

Knaus-Campingpark Bad Dürkheim. Mooie camping, mooi sanitair . De camping was er in vergelijking met 10 jaar geleden niet op vooruitgegaan, b.v. een laantje waar 10 jaar geleden 4 caravans stonden staan er nu 5, ook zijn er veel vaste caravans bijgekomen.

Eten in Gasthaus Almensee naast de camping (goed eten tegen redelijke prijs)

Knaus Camping Bad Durkheim Knaus Camping Bad Durkheim

Dag 2 1 juni 2002

Bad Dürkheim naar Eggelsstetten 285 km

Weer een heel voorspoedige reis zonder onderbrekingen.

Op de Camping aangekomen caravan gesteld en kennis gemaakt met de reisleiding en diverse andere reisgenoten.

Camping Donau-Lech  is een mooie kleine camping met mooie plaatsen en goed sanitair. Enige nadeel voor sommige mensen waren de kikkers die mooie concerten ten gehore gaven.

Dag 3 2 juni 2002

De dag rustig doorgebracht. 's Middags een wandeling in de omgeving, en om 16.30 uur was het verzamelen bij de vlag om de route voor morgen door te nemen. Om 18.00 werden we door de eigenaar van de camping uitgenodigd om ter verwelkoming een drankje op zijn kosten te nuttigen. Aansluitend daar op werden we met de bus naar Thierhaupten gebracht waar we Im Kloster een diner kregen aangeboden als officieel begin van de reis. Dat was weer ouderwets Duits, erg veel en erg lekker. Na afloop werden we weer door de bus op de camping gebracht.

De vijver met kikkers Kennis maken met de reisbegeleiders Het Klooster waar we hebben gegeten

Dag 4 3 juni 2002

Eggelstetten naar Mauterndorf in Oostenrijk 394 km

Dit was ondanks dat hij bijna helemaal over autowegen ging een mooie route, waar van alles te zien was, vlak land, bergen bossen en water. Ook de vele tunnels op het Oostenrijks gedeelte is toch wel iets aparts, je bent in 10 min rijden aan de andere kant van een kolossale berg.

Camping Hammerkeller De camping is niet veel bijzonders, weinig toiletten en douches en ontbrekende ventilatie, maar ze werden gelukkig wel goed schoon gehouden. Volgend jaar is het waarschijnlijk beter omdat hij dit najaar omgebouwd wordt tot een vijf sterren camping, maar voor het zover is moet er nog veel werk verzet worden.

Dag 5 4 juni 2002.

Vandaag zijn we met een hele mooie kabelbaan naar boven geweest ca. 2000m. De kabelbaan was gesloten maar werd speciaal voor ons geopend. Een deel van de groep is al wandelend naar beneden gegaan wat een heel mooie tocht was, misschien ook wel door de snaps van onze gids.

Ook nog even in het dorp wezen kijken, waar tegelijk de provisiekast werd aangevuld.

Na het hele mooie weer van de afgelopen dagen werden we aan het eind van de middag verrast met wat kleine buitjes regen, maar dat was niet de moeite.

's Avonds hadden we een diner in Kasteel Mauterndorf. Het geheel was geschoeid op een leest wat we bij ons Bourgondisch noemen. Alleen zijn ze hier iets slimmer, er werden 2 gasten aangewezen die mochten helpen met de bediening. Dat is nog eens een slimme manier om personeel uit te sparen.
Het was een leuke avond die werd opgeluisterd door een uitstekende accordeonist.

Camping Hamerkeller van bovenaf Wandeling vanaf de top De gids zorgde voor de versnapering onderweg Dsc01169.jpg (31505 bytes)

Dag 6 5 juni 2002

Mauterndorf naar Bled in Slovenië. 145 km.

De reis ging over een mooie weg die in Oostenrijk bijna geheel uit kunstwerken als bruggen en tunnels bestaat.
In Bled staan we op de heel grote Camping Šobec. Deze camping ziet er erg goed uit met grote en frisse toilet gebouwen die ook nog goed schoon gemaakt worden.

Om 17.00 werden we uitgenodigd voor een borrel bij de vlag wat weer erg gezellig was.

Het weer was vandaag wat minder, het heeft niet veel geregend maar de zon bleef ook achter de wolken.

Dag 7 6 juni 2002Grotten van Postojna

Vanmorgen om 9.45 uur vertrokken voor een excursie. Eerst werd er in Kralj gestopt voor de koffie in Hotel Creina. Daarna werd vertrokken naar Ljubljana waar we eerst een rondrit met de bus kregen en daarna een wandeling in de oude binnenstad. Na een uitstekende lunch in Restaurant Maximarket werd er vertokken naar Postojna waar we een rondleiding in de grotten kregen. eerst reden we ca 2km met een treintje naar binnen, daarna een wandeling van een uur en dan weer met het treintje terug. De grotten zijn prachtig en gigantisch groot. Hierna stapten we weer in de bus om terug te rijden naar de camping waar we om 18.30 aankwamen.

Het was een leuke dag, die begeleid werd door een  Duits sprekende gids.

Dag 8 7 juni 2002

Vandaag was het een vrije dag die we doorbrachten met een bezoek aan het plaatsje Bled, waar we natuurlijk een wandeling maakten rondom het meer, wat wel de moeite waard is. Na afloop van de wandeling koffie met tompoes in het Park Hotel in Bled.

De dag werd afgesloten met een uitstekend diner in Hotel Rot even buiten Bled. Ondanks de pingelende muzikant was het een gezellige avond waar veel werd gelachen.

's Nachts en ’s morgens heeft het wat geregend en verder op de dag bleef het droog maar wel somber weer.

Dag 9 8 juni 2002.

Weer een vrije dag die we besteden aan een wandeling met de manager van Camping Šobec door de Vintgar kloof. Dit is een prachtig stukje natuurgebied net even buiten Bled. Het is een heel mooie wandeling over en langs een riviertje dat zich over ca. 1600 meter door de kloof heen perst, op de terug weg over de berg en door kleine dorpjes terug naar het begin punt bij de kloof, bij elkaar een wandeling van 2,5 uur.

Aan het eind van de dag nog even met z’n allen eten in het restaurant van de camping.

Vandaag was het mooi weer met overwegend zon en temp rond 22 graden.

Ljubljana Ljubljana Meer van Bled Vintgarkloof bij Bled Dsc01262.jpg (77824 bytes)

Dag 10 9 juni 2002

Bled naar Poreč in Kroatië 210 km

Vertrokken met mooi weer maar al snel ging het regenen, zodra we de Postonja gepasseerd waren werd het weer steeds iets beter en in Kroatië aangekomen was het weer mooi weer waar we tot laat in de avond van hebben genoten. Op Camping Lanternacamp werden we gezamenlijk door de camping manager ontvangen met een borrel, tegelijkertijd maakten we kennis met de gids die ons in Kroatië gaat begeleiden.

Camping Lanternacamp is een heel erg grote camping waar alles er redelijk goed uit ziet, alleen door de grote zijn de afstanden naar wc etc. erg groot. Waarschijnlijk is het er in het hoogseizoen wel wat drukker dan nu het geval was, en ik weet niet of het er dan nog zo aardig is.

Dag 11 10 juni 2002

Vandaag een rondrit met de bus naar het achterland van Istrië. De rit gaat eerst naar het bijna verlaten dorp Grožnjan waar alleen nog wat kunstenaars hun atelier hebben. Het is wel een leuk dorpje maar het verkeerd in een heel slechte staat van onderhoud wat zo erg is dat het eigenlijk niet de moeite waard is om het dorpje met een bezoek te vereren.Toen op naar de koffie die even buiten Motovun in Restaurant Mcotic werd genuttigd. Na de koffie werd het plaatsje Motovun bezocht. Motovun is een eeuwen oud plaatsje gelegen boven op een berg en omringd met een dubbele vesting muur. Ook hier is de staat van onderhoud heel slecht, waar aan te zien is dat het land heel erg arm is. Aan het eind van de rondrit gingen we lunchen in een leuke gelegenheid in DUSANI ergens midden op het platteland. We werden er ontvangen met Grappa en accordeon muziek. Na een goede lunch met de nodige wijn werden we nog verrast met muziek en zang wat samen met nog een Duits gezelschap uitgroeide tot een hele happening waarbij ook nog een ezel werd ingezet. Met moeite kregen we iedereen weer in de bus die ons weer op de camping bracht.

Dag 12 11 juni 2002

Vandaag een dag zonder geplande bezigheden, die we benutten voor een bezoek aan Poreč. Het is een oud plaatsje wat zich niet echt onderscheid van andere toeristen plaatsen, of het moet de ligging aan zee zijn of de opdringerigheid van de diverse uitbaters zijn.

In de avond toch nog een gezamenlijke bezigheid, een barbecue met zijn allen in een kring op een veld. Gezellig en lekker.

Dag 13 12 juni 2002

Vandaag met de auto het binnenland van Istrië bezocht. De natuur is heel erg mooi, maar het merendeel van de wegen en huizen verkeren in een slechte staat van onderhoud.

Om 6 uur vierden we gezamenlijk de verjaardag van een reisgenoot, dit was weer een heel gezellige bijeenkomst.

Groznjan Motovun Zang dans en muziek Porec Porec Een plaat op het platteland van Istrie

Dag 14 13 juni 2002

Er was voor vandaag een boottocht langs de kust georganiseerd. We stapten om 8.30 uur op de bus die ons even voorbij Poreč naar de Plava Laguna bracht waar de boot MB "Vojka" op ons lag te wachten. Nadat we allemaal ingestapt waren vertok de boot langs de kust richting Rovinj. We voeren dicht langs de kust tussen allerlei kleine eilandjes door. Het was mede door het prachtige weer en het mooie uitzicht een prachtige tocht. In Rovinj aangekomen zijn we eerst in restaurant Sol Adriatic koffie gaan drinken. Aansluitend hierop een korte rondleiding door het oude gedeelte van Rovinj. Om 13.00 uur moesten we weer terug zijn op de boot waar we een uitstekende lunch kregen voorgeschoteld. Na de lunch vertrok de boot weer richting Poreč. Onderweg stopten we in het Limski Fjord waar er gelegenheid was om een duik in het water te nemen. Om 17.00 uur waren we weer terug op Plava Laguna waar de bus weer op ons wachte voor de terugweg naar de camping.

Dag 15 14 juni 2002

Vandaag er een echte rustdag van gemaakt, de hele dag wat gelezen en rond gekeken en de caravan en auto gereed gemaakt voor de rit van morgen.

Om 19.00 uur moesten we voor het eten in het Camping restaurant Adria zijn voor het diner wat we zelf besteld hadden, maar het werd ons toch door de ANWB aangeboden. Het was een heel goed diner wat omlijst werd door levende muziek.

Rovinj MB "Vojka" Rovinj Rovinj Camping restaurant Adria Zonsondergang Camping restaurant Adria

Dag 16 15 juni 2002

Poreč naar Vallasella di Cadore in Italië 270 km.

Zo op het oog niet zo'n lange rit maar voor we goed en wel in Italië waren (ca 70 km) waren we 2 uur verder. Het gemiddelde tempo werd gedrukt door veel stijgen en dalen, drukte op de weg en vier grens controleposten. Daarna ging het erg goed tot Tolmezzo. Daar gingen we in de Dolomieten omhoog langs smalle en steile wegen over de Passo della Mauria (1298 m) waar we over ca. 50 km 1,5 uur reden
Het was een erg mooie rit waar we 6 uur over gereden hebben.

Camping di Cologna is een schone camping, erg mooi gelegen met als enige nadeel dat ze er alleen hang Wc’s hebben wat wij niet zo prettig vinden.

Dag 17 16 juni 2002

Vandaag weer een rustdag, van de gelegenheid gebruik gemaakt om de mooie omgeving van Cortina ‘dAmpezzo te bekijken waarbij we ook nog langs de Olympische ski piste kwamen. Het in de avond geplande gezamenlijke pannenkoeken bakken werd verstoord door een gigantische onweersbui die bijna de gehele avond duurde. Het al aangemaakte beslag werd ingepakt voor vervoer naar Oostenrijk.

Op Camping di Cologna in Vallasella De prachtige natuur De prachtige natuur Zomaar een plaatje vanuit de auto De Olympische ski piste in Cortina d'Ampezzo

Dag 18 17 juni 2002.

Vallasella di Cadore naar Landeck in Oostenrijk 282 km.

De route van vandaag voerde nog 120 km over kronkelende tweebaans wegen door de Dolomieten en daarna via de autoweg over de Brennerpas naar Landeck. Het was vandaag heel warm, op sommige plaatsen haalde de thermometer de 35 ºC.

Na het opzetten van caravan en luifel was het weer verzamelen om het gisteren door de regen afgelaste pannenkoeken bakken alsnog af te maken. Dat lukte prima en ze smaakten, ondanks het inmiddels 1 dag oude beslag wat uit Italië meegevoerd was, ook nog.

Sport Camp Tirol Is een redelijke camping waar duidelijk te zien is dat de camping maar bijzaak is.

Dag 19 18 juni 2002.

Vanmorgen weer de nodige boodschappen gedaan, door de verplaatsingen en activiteiten was de provisiekast aardig leeg geraakt. Verder hebben we de dag onder de boom doorgebracht (36 graden).
Ook was het vandaag mogelijk om te gaan Raften waar veel reisgenoten met veel plezier gebruik van maakten.

Dag 20 19 juni 2002.

Vandaag stond er een rondrit over 3 passen in Oostenrijk, Italië en Zwitserland op het programma, om 9 uur stond er een grote bus in plaats van 2 kleinere voor de camping gereed, toen we er in stapten bleek hij ook nog eens niet schoon gemaakt te zijn. Na enkele kilometers moest er gestopt worden omdat de chauffeur niet wist welke route er gereden moest worden. Ook moest er nog gebeld worden naar de restaurants waar we de koffie stops wilden maken, die bleken niet besproken te zijn, en bij aankomst daar ook niet helemaal op een grote groep berekend te zijn (misschien omdat het niet van te voren bekend was?).

De rit ging eerst over de Reschenpass waar we genoten van de mooie natuur en vooral van de diepe afgronden naast de bus. om 10.30 uur maakten we de eerste stop voor de koffie in Eis Café Time in Burgeis. De rit werd hierna vervolgd naar Taufers waar de lunch in Hotel Lamm voor ons gereed stond.

Na de lunch ging de rit verder naar de Stilfers Joch. Er was al bekend dat we aan de Italiaanse kant niet naar beneden konden maar bij de Zwitserse grens hoorden we van de douane dat ook de Zwitserse kant niet begaanbaar was door werkzaamheden. Ook bleek er iets met de papieren van de bus niet in orde te zijn. De chauffeur zette de bus stil en met alle deuren dicht liet hij ons in de toch al warme bus staan, waar de temp tot onaanvaardbare waarden opliep. De temp regeling in de bus was normaal al heel slecht, veel te warm voorin en veel te koud achterin.

Er werd nu besloten om gelijk naar de Ofenpass te rijden. Bij het beklimmen van de aardig steile hellingen bleek dat de chauffeur totaal geen gevoel had voor de motor van de bus, hij reed de hellingen in een veel te hoge versnelling omhoog waardoor we moesten stoppen voor een warm gedraaide motor. Dit voorval gaf bij enkele mensen en gevoel van lichte paniek, wat door praten weer wel wat getemperd kon worden. Op de Ofenpass werd gestopt en konden de benen wat gestrekt worden.

Na de hervatting van de rit leek het wel of de chauffeur de stal rook, het werd een snelle thuis rit, waarbij ook riskante inhaal manoeuvres werden gemaakt, in plaats van een toeristische rit langs het schitterende berglandschap en oevers van de Inn. Een foto maken was eigenlijk niet mogelijk.

Na nog een koffiestop in Gasthof zur Post in Pfunds waar ook de bediening verrast werd door het aantal mensen wat tegelijk binnen kwam kwamen we om 19.00 uur weer terug op de camping.

Al met al toch wel een mooie dag waarbij ik wel een gids miste die wat over de natuur en omgeving te vertellen had, want de informatie die de chauffeur te bieden had was ver onder de maat.

Wij hadden het wel getroffen met onze plaats Uitzicht vanaf de Ofenpass Ook hier is de natuur prachtig Ook op 2150 meter zijn er souveniers te koop

Dag 21 20 juni 2002

Vandaag de laatste rustdag voor het vertrek uit Oostenrijk, maar erg rustig werd hij weer niet. Er was tussendoor nog een tocht naar het Kaunertal georganiseerd. We vertrokken gezamenlijk met de auto naar het dal waar we voor het laatste stuk 19€ (auto met max. 5 inzittenden) tol moesten betalen. (Ja, ja die Oostenrijkers weten het wel). Hierna begon de weg behoorlijk te stijgen met stukken van 19%, (dat is 19 meter omhoog over 100 meter) dat is iets anders dan bij ons in de polder. Het landschap veranderde ook langzaam. Van bos via het water van een stuwmeer naar gras en bloemen tot kale rots en sneeuw. Boven op 2750 meter aangekomen waren er nog mensen op de gletsjer aan het skiën. Het uitzicht over de bergen was echt schitterend. Vanaf dit punt was er nog de mogelijkheid om met een stoeltjes lift verder omhoog te gaan.

Het mooie vergezicht Het was er nog wit De skipiste Hier kan je zien hoe steil het is Het waren 29 haarspeldbochten naar boven De haarspeld bochten

Dag 22 21 juni 2002

Landeck naar Ellwangen 290 km

Weer een mooie rit waar het begin het moeilijkst was, 30 km lang achter een oldtimer die ca 40 km reed de Fernpass op en af , dat leverde nogal wat tijdsverlies op, maar het gaf ook de gelegenheid om wat meer van de omgeving te genieten. Doordat de rest van de route Autobahn was waren we toch nog vroeg op de camping in Ellwangen .

Azur Camping Ellwangen is een mooie goed verzorgde camping met heel mooie sanitaire voorzieningen.

De laatste avond was weer zoals op alle andere ANWB reizen gereserveerd voor het afscheids diner. Ditmaal geserveerd in Gasthof Lamm in Ellwangen. Het was weer een erg gezellige avond, mede door de leuke optredens van enkele reisgenoten.

Na het diner namen we afscheid van al onze reisgenoten en van de reisbegeleiders die ook deze reis weer gezorgd hebben dat alles gelopen is zoals we dat van te voren verwacht hadden.

Foto gemaakt door Sierd Zijlstra

Dag 23 22 juni 2002

De thuis reis

Ellwangen naar Burgen (aan de Mosel) 362 km.

De reis naar Burgen ging ook weer erg goed, zonde oponthoud bereikten we onze tussenstop, waar we de caravan plaatsten op de mooie camping Burgen.

In de avond om het af te leren nog even uit eten in het uitstekende Hotel Waldeck in Burgen.

Dag 24 23 juni 2002

Burgen naar Hellevoetsluis 415 km

Na nog een tussenstop voor de koffie in Nederweert zijn we na een voorspoedige reis weer thuis, waar het gereed maken van de caravan voor een volgende ANWB reis morgen kan beginnen.

We vonden het een heel mooie reis waar we heel erg van hebben genoten.