ANWB reis langs Rijn en Moezel

Door Rien Mellaard

Hoe zijn we er toe gekomen.

Wij zijn jarenlang met de caravan opstap geweest zowel in Nederland als in Duitsland en nu leek het ons leuk om eens ergens anders heen te gaan. Wat ons eigenlijk tegenhield was de taal waardoor je niet goed met de mensen ter plaatse kan communiceren. Dat is in normale omstandigheden niet zo erg, maar ingeval van b.v. een ongeval of ziekte is het erg vervelend als je de hulpverleners niet duidelijk kan maken wat er precies is of wat je wilt.

Toen we in de Kampeer en Caravan Kampioen een advertentie zagen over de ANWB vakantie reizen, kregen wij het idee om eens zo’n reis te proberen, omdat een reis met begeleiding een aantal van onze bedenkingen weg nam.

Daarvoor in de plaats kwamen wel weer andere bedenkingen, zoals: vinden we het wel leuk om met een grote groep op vakantie te gaan en houden we wel genoeg vrijheid over om nog iets te doen waar we zelf zin in hebben, en ook krijgen we wel waar voor ons geld, omdat we het eerlijk gezegd niet echt goedkoop vonden.

Om wat meningen te peilen hebben we een vraag in een Internet Nieuwsgroep geplaatst. Nou daar werden we niet echt wijzer van. Er waren heel grof verdeeld maar 2 meningen. De eerste groep was dol enthousiast, en een tweede groep had een hoop bezwaren. Er zat dus maar een ding op: ”Probeer een reis, niet te lang en niet te ver weg”. Zodat het niet zolang duurt als het tegenvalt en weer snel thuis als het heel erg tegenvalt.

Het werd de Rijn-Moezel reis met vertrek op zaterdag 26 aug 2000 en terugkomst op maandag 11 sept 2000, een reis van 16 dagen (de vertrek- en aankomstdag meegerekend), een afstand van ca. 1000 km verdeeld over 5 etappes.

Dus hebben we gelijk een boekings formulier ingevuld en opgestuurd. Na een aantal dagen kwam het bericht dat we ingeschreven waren en dat er wat later een rekening zou komen waarbij een bedrag vooruit betaald moest worden, en dat er enkele weken voor aanvang van de reis de rest betaald moest worden.

De informatie.

Geruime tijd voor het begin van de reis werd de informatie over de reis met alles wat erbij nodig is  door de post thuis bezorgd. Alles keurig in een speciale map, kaarten, route beschrijvingen, adressen van te bezoeken Campings en namen en adressen van de begeleiders en reisgenoten. Alles overzichtelijk en keurig verzorgd.

Met deze informatie was de reis eigenlijk al begonnen, we hebben door ze te bestuderen al heel wat plezier gehad, voordat de caravan was ingepakt.

Hoe het begon.

Omdat het mooi weer was zijn we de dag voordat de reis begon af gereisd naar het beginpunt van de reis, Camping  ”De Kienehoef ” in Sint-Oedenrode. Na een voorspoedige reis kwamen we daar om ca. 14.00 uur aan. We werden door de receptie onze gereserveerde plaats gewezen, waar we door de reisbegeleiders heel hartelijk werden ontvangen en verder naar onze plaats begeleid. Na het opstellen van de caravan werden we door de begeleiders uitgenodigd voor de koffie, en onder het genot daarvan werd de kennismaking voortgezet.

Tijdens het opstellen van de caravan had de technische begeleider al een stiekeme blik op auto en caravan geworpen om de technische staat van het geheel te bekijken.

Wij waren niet de enigen die besloten hadden om een dag vroeger te komen, tegen de avond waren de veldjes al aardig gevuld.

De eerste dag.  Zondag 27 aug 2000

Vroeg in de morgen werd de ANWB vlag gehesen, met daaronder een mededelingen bord waarop alle relevante informatie tijdens de reis werd opgeschreven. (erg handig)

In de loop van de dag kwamen alle andere mede reizigers binnen, en werd het kennismaken met iedereen afgerond. Ik was ook alweer snel de namen vergeten, het waren er te veel om in een dag te onthouden.

’s Avonds om 20.00 uur was er het verzamelen bij de vlag om gezamenlijk naar het welkomst diner in het restaurant van de camping, te gaan. Dat was even schrikken, wij waren in normale vrijetijds kleding en op plastik klompen terwijl het merendeel in het nette pak was kompleet met stropdas.

Tijdens het goed verzorgde diner werd de kennismaking voortgezet met een ronde waarin iedereen wat over zich zelf vertelde. Verder was het een gemoedelijke avond waarbij de tongen al aardig los kwamen. Na elven ging iedereen weer naar de caravan om te gaan slapen, want morgen begint het echte werk.

De tweede dag   Maandag 28 aug 2000

Etappe 1  Van Sint-Oedenrode naar Dünwall bij Keulen. (173 km)

Om 7.00 uur vertrok de toeristische begeleider om de route te verkennen, deze zal eventuele omleidingen en obstakels met gele ANWB-borden proberen aan te geven, zodat de rest van de groep zonder moeite de reis kan vervolgen.

Wij vertrokken rond 10.00 uur en na ca. 30 km Brabantse binnenwegen werden we naar de rijksweg geleid, waar we tot Keulen op bleven rijden. Eigenlijk niet zo’n erg mooie route, maar in deze aanloop naar de Rijn-Moezel zullen er weinig mooiere alternatieven zijn.

De route is heel erg goed op de km precies beschreven dus kwamen we zonder problemen aan op Camping Waldbad in Dünwall bij Keulen.

Op de camping zelf was geen plaats voor de 26 caravans die onze groep telde. Maar naast de camping is een groot grasveld, normaal in gebruik als parkeerplaats voor het zwembad, waar de groep moeiteloos kon staan. De beheerder van de keurig verzorgde en mooie camping, had zich nog wel de moeite kunnen getroosten om even een maaier over het veld te halen, want het gras was wat aan de lange kant.

Na het opstellen van de caravans moest er nog wat met elektra aansluitingen gerommeld worden, er waren op het veld geen aansluitingen dus het werd wat doorlussen vanaf aansluitingen op de camping.

Om 17.00 uur nadat iedereen weer was bijgekomen van de reis en het opzetten van caravan en tent, was het verzamelen bij de vlag, die inmiddels ook weer was gehesen, om de bijzonderheden voor de volgende dag mee te krijgen, maar vooral om gezamenlijk een partij Jeu de Boules te spelen. Dat zouden we in het vervolg op iedere reisdag doen, zodat er een competitie is waarvan de winnaar pas aan het eind van de reis bekend wordt.

Gelukkig werd er over het algemeen niet te fanatiek gespeeld, zodat er ook nog tijd was voor wat gebabbel onder het spel.

De derde dag   Dinsdag 29 aug 2000

’s Morgens vroeg uit bed, de bus stond om 08.30 uur gereed om de hele groep naar Keulen te brengen voor een rondrit door de stad en een bezoek aan de Dom.

Eerst werd er een Nederlands sprekende gids opgehaald, waarna met de rondrit werd begonnen. Onderweg nog even uitstappen om een klein carillon te bekijken in het huis waarin oorspronkelijk het 4711 ofwel het Keuls water werd gemaakt.

Na de koffie bezochten we de Dom van Keulen waar we ook weer door de gids werden rondgeleid. Toen begon de maag zich te roeren en werd het dus tijd voor de lunch, die we in een mooi restaurant kregen opgediend.

Na de lunch was er tijd om zelfstandig de stad te verkennen, en aan het eind van de middag stond de bus weer gereed om ons naar de camping terug te brengen.

Al met al was het een leuke en vermoeiende dag .

De vierde dag   Woensdag 30 aug 2000

Vandaag zijn er geen geplande activiteiten, dus een rustdag. Wat heet rustdag, we zijn nu vier dagen onderweg en de provisiekast begint leeg te raken, dus we beginnen met boodschappen doen in Dünwall om weer een paar dagen vooruit te kunnen.

Na het middageten moesten we toch weer opdraven. Een van de mede reizigers had een hoop blokken hout uit de caravan gehaald en daar moesten we een spel meedoen. “Molka” was de naam van het spel. Het leek me een dom spelletje, maar toen het gespeeld werd bleek het veel moeilijker te zijn dan het er uit zag. En omdat het met bijna de hele groep gespeeld werd was het ook nog erg gezellig, vooral het napraten met een biertje of een glas wijn.

Na het avondeten werd er nog een extra ronde Jeu de Boules ingelast, zodat de rustdag nog een behoorlijk drukke dag was.

De vijfde dag   Donderdag 31 aug 2000

Etappe 2  Van Dünwall naar Rüdesheim. (175 km)

Om 09.30 uur vertrokken de eerste caravans weer richting Rüdesheim. Nog maar 2 km van de camping ging het fout, een straatnaambord achter de bladeren van een boom betekende het missen van een afslag, dan maar de volgende afslag nemen omdat het toch niet zo gemakkelijk keren is met een caravan achter je aan. Gelukkig kwamen we al snel weer op de goede weg en hadden we maar 3 km omgereden.

Op de Autobahn naar Bonn ging het weer mis, een file, ook dit viel weer mee en met een kwartiertje oponthoud konden we onze weg weer vervolgen.

Na ongeveer 50 km verlieten we de Autobahn om langs de rechteroever van de Rijn verder te gaan. Op deze hele mooie weg langs de Rijn bleven we rijden tot we even door Rüdesheim bij  Campingplatz am Rhein kwamen, Een hele mooie en goed verzorgde camping met prachtige oude bomen en zelfs druivenranken in het toilet gebouw.

Daar aangekomen werden we weer door de begeleider en de camping baas op onze plaats geholpen. De gereden route langs de Rijn is heel erg mooi, je rijdt over een goede weg en je passeert veel groen en leuke dorpjes, ook zie je veel kastelen hoog boven de Rijn uitsteken. Dit is zeker een route die de moeite waard is om nog eens te rijden.

Om 17.00 uur was het weer verzamelen om de bijzonderheden aan te horen en een ronde Jeu de Boules te spelen.

Na de rit van vandaag was er geen zin meer om eten te koken, dus op stap om in  Rüdesheim wat te eten, een restaurant was snel gevonden en tegen een redelijke prijs hebben we daar lekker gegeten.

Daarna nog even in het stadje rondgekeken waarbij vooral de onvermijdelijke souvenir winkeltjes de meeste aandacht kregen . Gelukkig kwamen we heel snel een leuke tent tegen, de Lindenwirth, waar onder het luisteren naar leuke muziek de wijn erg goed smaakte. Niet iedereen liep op de terugweg naar de camping nog even recht.

De zesde dag   Vrijdag 1 sept 2000

Vandaag is het weer een drukke dag. Eerst wandelend naar het centrum van Rüdesheim, waar we o.l.v. een Nederlands sprekende gids een rondleiding kregen met daarbij het bezichtigen van de Pfarrkirche St Jacobus. Daarna was de koffie weer aan de beurt, in een leuke Konditorei werd deze gezamenlijk genuttigd. Na afloop hiervan gingen we op bezoek in Siegfrieds Mechanisch Muziek Kabinet waar heel veel prachtige mechanische muziekinstrumenten te zien en te horen waren.

Hierna gingen we met de bus naar TOP Hotel Jagdschloss Niederwald  waar we weer een typische Duitse lunch nuttigden .(lekker en veel)

Van hieruit met de weer in de bus op weg naar Assmannshausen waar we de wijnkelders van J.Jung Söhne bezochten om diverse soorten van droge tot zoete Rhein wijnen te proeven.

Het was intussen gaan regenen, vandaar dat we nu van de wijnkelder naar de Rijnoever gingen lopen om daar op een rondvaart boot te stappen en terug naar  Rüdesheim te varen waar we op de Winzerexpress stapten om het laatste stukje naar de camping te rijden.

Deze avond was ook een gezamenlijke barbecue gepland, maar door de wind en regen werd er besloten om die uit te stellen tot het wat beter weer is. Toch zijn we de Grill maar gaan optuigen en met de electrische kachel onder de luifel samen met de buren toch nog gezellig het vlees en de wijn opgemaakt.

De zevende dag   Zaterdag 2 sept 2000

Dit werd een rustige dag, er waren geen activiteiten gepland, zodat we de dag door kwamen met boodschappen doen en wat overleggen hoe de reis van morgen zou gaan verlopen.

De achtste dag   Zondag 3 sept 2000

Etappe 3 Van Rüdesheim naar Burgen. (80 km)

Deze etappe naar Burgen aan de Moezel was toch wel iets anders dan de andere. We moesten in tegenstelling met de andere etappes nu met 4 caravans tegelijk van de camping vertrekken met een tussentijd van 20 minuten. Dit was omdat we met de pont naar de andere oever van de Rijn moesten varen en er dus door onze caravans geen opstoppingen bij de pont zouden ontstaan. Er was nog iets vreemds aan de rit, het was de eerste en ook de enige keer dat we iets zelf moesten betalen, 13 DM voor de pont. Verder ging de reis eerst langs de linker Rijnoever naar boven en later door het flink glooiende landschap van de Hünsrück naar het Moezeldal en dan langs de Moezel naar het plaatsje Burgen, waar we op Camping Burgen moesten zijn. Ook dit is een mooi gelegen goed verzorgde camping.

Na het opstellen van de Caravans en luifels werd er natuurlijk weer het inmiddels al traditionele Jeu de Boules gespeeld en ’s avonds was er niemand meer die zin in eten koken had, dus maar een restaurant gezocht in Burgen. Het werd Hotel Waldeck waar we tijdens vorige vacanties al eerder waren geweest en wat ons toen heel goed was bevallen, ook deze keer bleek dat het eten daar  uitstekend was.

De negende dag   Maandag 4 sept 2000

Dit is weer een rustdag dus hielden we ons zelf bezig met een bezoek aan het leuke stadje Cochem waar we weer de winkeltjes langs moesten om te kijken naar leuke souveniertjes voor de familie thuis.

Terug op de camping gingen er stemmen op om in de avond toch nog iets gezamelijks te doen. Dit idee bij de reisleiding voorgelegd, die er ook wel wat voor voelde en bij de campingbeheerder de kantine besprak om  er een spelletjes avond te organiseren.  Dus was het Klaverjassen, Uno en andere spelletjes spelen geblazen onder het genot van de door de ANWB verzorgde drankjes.

De tiende dag   Dinsdag 5 sept 2000

Ook dit is weer een vrije dag, die we in alle rust hebben doorgebracht. Na het middageten nog naar de top van een  berg gewandeld, en bij terugkomst moest er toch nog een gezamenlijk spelletje Molka gespeeld worden.

Het diner was door de ANWB georganiseerd en wel in Hotel Waldeck waar we eergisteren al gegeten hadden. Er was nu muziek bij en er kon ook nog een dansje gemaakt worden. Aan het eind van de avond was er nog een verrassing en wel in de vorm van een buikdanseres die een leuke show gaf en ook nog de mannen in de dans betrok, wat de dames wel leuk vonden. Alles bij elkaar een leuke avond.

De elfde dag   Woensdag 6 sept 2000

Etappe 4 Van Burgen naar Bernkastel-Kues. (100 km)

De dag weer begonnen met tent en caravan inpakken voor de trip naar Bernkastel-Kues. Om ca. half tien vertrokken we weer keurig verspreid van de camping. Het is nu ook een korte rit , de verwachting was dat iedereen rond twaalf uur op de Camping Kueser Werth in Bernkastel-Kues zou aankomen. Maar dat viel tegen, de opritten van de brug bij Traben-Trarbach werden gereconstrueerd, het verkeer werd ter plaatse geregeld met stoplichten die een rood cyclus hadden van 7 minuten, en dan 3 á 4 auto’s doorlieten met als gevolg een behoorlijke file en ook een veel latere aankomst op de camping.

Dit is een mooi gelegen camping, maar daar is dan alles mee gezegd. Het gras was lang en de toiletruimtes waren slecht onderhouden en werden ook niet erg goed schoon gehouden. Samenvattend, dit is geen camping waar we nog eens naar terug gaan.

Het traditionele Jeu de Boules werd wegens de regen uitgesteld naar morgen, maar ondanks dat had nog niemand zin in koken dus werd er weer een restaurant op gezocht. Na niet al te lang zoeken werd het ”Hotel-Restaurant-café Rosi” waar we gezellig gegeten en gedronken hebben.

De twaalfde dag   Donderdag 7 sept 2000

Er was vandaag een boottocht op de Moezel gepland. Eerst met het hele gezelschap een kwartiertje wandelen naar de kade waar het pontje vertrok die ons bij de rondvaartboot bracht. Met deze boot vertrokken we stroomafwaarts richting Traben-Trarbach. Het was een leuke tocht waarbij we genoten van het uitzicht op de wijngaarden die op de hellingen lagen. Ook het passeren van een stuwsluis was imposant, in een paar minuten zakte de boot 6 meter naar beneden. Na ruim 2 uur kwamen we in Traben-Trarbach aan. De Lunch werd genoten in Mosel-Hotel Zum Anker, en dat smaakte weer prima.

Na de Lunch werd er nog wat gewandeld en om 14.30 uur vertrok de boot weer stroomopwaarts naar Bernkastel-Kues waar we om ca. 17.00 uur aan kwamen.

Omdat het mooi weer was werd er besloten om de gisteren afgelaste ronde Jeu de Boules te spelen. Hierna werden Wil en Jopie in de bloemetjes gezet omdat ze in deze week jarig waren, daarna gezellig met heel de groep een glaasje wijn of een sapje gedronken.

De dertiende dag   Vrijdag 8 sept 2000

Ook deze dag was er een zonder activiteiten, dus was het weer tijd om proviand in te slaan en ook de diverse souvenir winkeltjes in Bernkastel-Keus werden met een bezoek vereerd.

Het avondeten werd gezamenlijk genuttigd in een grote kring op het veld, er werd gegrild, gebarbecued, pannenkoeken gebakken etc. Het nagerecht werd door de begeleiders verzorgd, gebakken banaan met kirsch. (de banaan moesten we wel zelf bakken)

Nadat de afwas gedaan was, zijn we nog met een flinke groep onder de lantarenpaal gaan zitten en werden er nog wat flessen Weinbrand koud gemaakt.

De veertiende dag   Zaterdag 9 sept 2000

Het was vanmorgen weer vroeg opstaan, en dat viel bij sommigen na de Weinbrand van gisteravond niet mee. We vertrokken om 08.30 uur met de bus via een mooie route naar Triër waar we weer door een Nederlands sprekende gids langs de vele bezienswaardigheden werden geleid.

Na de rondleiding werden we los gelaten en maakten we een wandeling door de binnenstad waar ook nog een nostalgische markt gehouden met oude ambachten etc gehouden werd.

De terugweg naar de camping ging weer via een route die het ene na het andere mooie uitzicht op het landschap liet zien. Er werd ook nog in het plaatsje Lieser gestopt waar we bij Weingut P.Stettler-Söhne allerlei soorten wijnen konden proeven, en natuurlijk was er ook de mogelijkheid om  de wijn te kopen, waar dan ook grif gebruik van werd gemaakt.

Bij terugkomst op de camping werd er nog een rondje Jeu de Boules gespeeld, alleen de hoogste en de laagste 6 spelers van de ranglijst mochten nog meedoen, de 6 winnaars spelen morgen in Maastricht de Finale.

Het is mooi weer dus nog snel even de luifel droog ingepakt, dan hoeft hij er verder niet meer uit.

De vijftiende dag   Zondag 10 sept 2000

Etappe 5  Van Bernkastel-Kues naar Maastricht. (210 km)

Vandaag om ca. 09.30 uur vertrokken voor de laatste en langste etappe van deze reis. Het weer was mooi, en dat opgeteld bij het mooie landschap van de Vulkaan Eifel en het rustige verkeer op deze zondag, leverde dat een mooie en voorspoedige reis op naar Maastricht.

Voor de laatste maal de caravan op de plaats gezet en gesteld, nog wat gezamenlijk in de zon zitten keuvelen tot het tijd was om ons op te maken voor de finale van het Jeu de Boules. Daarna omkleden en naar het afscheids Diner in de kantine van camping ” De Dousberg.”

Zoals gewoonlijk was het diner weer goed en gezellig. Tijdens de gangen werd er nog wat gezongen en gesproken en veel te vroeg was het weer afgelopen. Na uitgebreid van iedereen afscheid te hebben genomen ging iedereen weer naar de caravan om hierin voorlopig de laatste nacht in door te brengen.

De thuisreis   Maandag 11 sept 2000

Na het ontbijt kwam er nog een groep Jopie toezingen omdat ze jarig was. Daarna was het inpakken, opbreken en hier en daar nog wat afscheid nemen en op weg naar huis. Onderweg bij Nederweert nog koffie gedronken, en dat was dan het laatste. Verder heel voorspoedig naar huis gereden, waar we konden beginnen met het uitpakken van de caravan. Ook de was van deze 16 dagen was blijven liggen dus gelijk weer werk genoeg.

Naschrift

De bedenkingen die ik in het begin beschreef zijn eigenlijk voor ons helemaal weggevallen. Het was een leuke, fijne maar wel een drukke reis. Zo druk zelfs dat er weinig tijd overbleef om b.v. wat te lezen, naast het georganiseerde programma was er altijd wel iemand in de buurt voor een praatje.

De begeleiding was in goede handen, de groep werd op een resolute doch prettige manier de goede richting opgestuurd. Ook de technische begeleiding was heel goed, gelukkig heeft hij niet zo veel werk gehad, maar op de momenten dat het nodig was werden de problemen vakkundig opgelost.

Het maken van zo’n reis is zeker de moeite waard, je komt op plaatsen waar je normaal nooit zou komen, en altijd een Nederlands sprekende begeleider bij je is zeker ook de moeite waard.

De prijs van de reis die we vooraf toch wel wat duur vonden, is gezien wat we er allemaal voor gekregen hebben zeker redelijk te noemen.

Op het moment dat ik dit aan het schrijven ben hebben wij al een nieuwe ANWB reis geboekt, dit maal naar de Ardeche in Frankrijk. Dit geeft toch wel aan dat het ons erg goed bevallen is.