ANWB-reis 2009 Zwarte Woud en Bodensee

Rien Mellaard

Onze caravan

Aan de pagina wordt nog gewerkt.

Reisbeschrijving

Dag 1 dinsdag 19 mei 2009
Hellevoetsluis naar Nideggen-Brúck    320 km

Een heel voorspoedige reis gehad met mooi weer en geen files.
Bij Maastricht de autosnelweg verlaten en via Margraten en Slenaken bij De Planck Nederland verlaten en verder via Henri-Chapelle, Eupen, en Monschau   naar Nideggen gereden. Een mooie route maar in het Belgische gedeelte niet zulke mooie wegen.

Een stopgemaakt bij de oorlog begraafplaats van Henri-Chapelle, waar heel veel Amerikaanse militairen uit het Ardennenoffensief van de tweede wereldoorlog begraven liggen. Een indrukwekkend gezicht.

Op de camping is een klein restaurant waar we maar zijn gaan eten. Dat was weer niet verkeerd. De kwaliteit was perfect en de prijs? Daar kan je in Nederland net een patatje met een frikadel voor kopen. Het enige min puntje was dat het enige buitje van de dag net viel toen wij weer terug naar de caravan liepen, paraplu lag natuurlijk in de auto.

Dag 2 woensdag 20 mei 2009

Weer opgestaan met mooi weer.
Even op de camping rondgekeken. Het is een redelijke camping maar bij 4 sterren hebben wij toch iets anders in ons hoofd. Na het middag eten een uitstapje gemaakt naar Monschau  wat ca. 25 km van de camping af ligt. Wat rond gelopen en van alles op ons gemak bekeken. Net als in alle toeristische trekpleisters veel van het zelfde, souvenirs en eten schijnt het belangrijkste te zijn. Wel een leuk stadje maar ook hier heeft de teloorgang toegeslagen gezien het aantal gesloten en ontruimde pandjes

Met een fikse omweg door het Nationalpark Eifel terug naar de camping gereden en ook nog wat boodschappen gedaan in Nideggen.
Na het eten nog medereizigers ontmoet die vandaag aangekomen waren.

Dag 3 donderdag 21 mei 2009

Donderdag 21 mei 2009
Vannacht heeft het wat geregend maar toen we opstonden was het weer mooi weer.
Vandaag lekker rustig aan gedaan en veel in de zon zitten lezen en natuurlijk weer heerlijk buiten eten gemaakt met fijn glas wijn erbij.
Na het avondeten kennis gemaakt met onze begeleiders die vandaag zijn aangekomen.

Dag 4 vrijdag 22 mei 2009

Vandaag weer mooi weer. We zijn naar de stuwdam van de Rursee geweest en daar een wandeling gemaakt, verder nog wat in de omgeving rondgereden.

Terug gekomen op de camping waren er weer een aantal leden van de groep gearriveerd.
Na het avond zijn we op de koffie geweest bij de begeleiders en hebben we kennis gemaakt met ongeveer de helft van het gezelschap.

Dag 5 zaterdag 23 Mei 2009
Eerste dag van de reis

In de loop van de dag kwam de rest van de deelnemers binnen.
Het is weer mooi weer en we hebben ons vermaakt met het in de zon lezen van een boek en het nader kennis maken met onze medereizigers en voor het eten een spontane borrel met de buren.
Om 6 uur bij de ingang van de camping aan getreden om naar het restaurant te gaan. Het was Hotel Haus Seeblick in Schmidt ongeveer 10 km vanaf de camping. Het vervoer moest met 2 busjes, een van 18 en een van 8 personen. die moesten beide dus 2 maal rijden voor iedereen in het restaurant was. En op de terugweg natuurlijk weer hetzelfde.
Het was een gezellige avond waar we weer een aantal leden van de groep wat beter hebben leren kennen en ook nog lekker gegeten hebben. Om 10.15 uur werden we weer met de bus terug naar de camping gebracht.

Dag 6 zondag 24 mei 2009

Weer met erg mooi weer opgestaan, het is nu wel de warmste dag tot nu toe. Heerlijk lezen in de zon. Om 17.00 uur een bijeenkomst om de fietstocht in Treis-Karden te bespreken, natuurlijk onder het genot van een glas wijn.
Hierna zijn we nog maar eens in het camping restaurant wezen eten maar nu met een hele groep. Het was weer uitstekend en veel en ook nog heel gezellig met de groep.

Dag 7 maandag 25 mei 2009
Nideggen-Brúck naar Treis-Karden
135 km

Vanmorgen weer met mooi weer opgebroken en om 09.30 uur vertrokken voor een relatief korte rit. Maar omdat we over allerlei binnen wegen rijden was het toch bijna 13.00 uur voordat we de camping in Treis-Karden aan kwamen. Snel de caravan en de luifel neer gezet want het was heel erg warm. Onder het eten koken kwam er een onweersbui opzetten maar hij bleef gelukkig hangen tot we het eten op hadden. Het viel gelukkig nog mee, na wat bliksem en donder en een klein beetje regen kwam de zon weer tevoorschijn en konden we weer lekker buiten zitten.

Dag 8 dinsdag 26 mei

Om 10.15 aantreden voor een boottocht op de Mosel. We vertrekken om 10.30 uur met weer erg mooi weer met temperaturen van rond de 25 graden. Met een oponthoud van een half bij een sluis kwamen we om 13.30 uur aan in Beilstein waar we in Café Gute Quelle van een voortreffelijke lunch genoten. Om 15.00 uur vertrok de boot weer terug en hij stopte nog even in Cochem waar we nog een half uurtje de wal op konden. Om 17.30 uur waren we weer in Treis-Karden. Net begonnen aan de borrel toen het weer wat begon te regenen, het was weer maar een klein buitje was het weer droog en lekker weer. Na het avondeten de eerste ronde Jeu de Boules gespeeld en ook de Molka blokken vlogen over het veld.

Dag 9 woensdag 27 mei

Het begint eentonig te worden maar het is weer mooi weer. Vandaag gaan we fietsen, om 09.15 uur moesten we bij het reisbureau zijn om onze huurfiets in ontvangst te nemen. Deze werden gelijk op een wagen achter een bus geladen en we werden met de bus naar Kastelaun gebracht. Terug moesten we via de Hunsrück-Mosel radweg fietsen naar Treis-Karden.
Het koste nog wat moeite om de goede weg te vinden, de bewijzering is hier niet zoals in Nederland, maar na wat zoeken kwamen we toch op het goede pad. De eerste 15 km was flink op en neer en er moesten wel een paar stukjes gelopen worden. Maar alles bij elkaar was het een mooie fietstocht en na afloop smaakte het Weissbier prima.

Dag 10 donderdag 28 mei
Treis-Karden naar Alpirsbach
311 km

Vandaag een lange rit. we zijn om 9.30 uur vertrokken en waren om 15.00 uur op de camping. Het was vandaag bewolkt weer maar de temperatuur was niet slecht. Om 17.00 uur kregen we van de campingbaas soep met brood aangeboden en daarbij natuurlijk een halve liter Alpirsbacher Klosterbräu, wat ons goed smaakte.
Na het eten speelden we nog de tweede ronde Jeu de Boules.
Vannacht heeft het wat geregend maar het was niet de moeite.

Dag 11 vrijdag 29 mei

Toen we uit bed kwamen scheen alweer gelijk de zon, het was wel niet zo heel warm maar met 19 graden in de bergen is het toch goed toeven. We zijn wat gaan toeren en hebben onderweg in Wolfach de DorotheenHüte bezocht. Dit is een glasfabriek waar nog op de ouderwetse manier glas wordt geblazen. Maar ook wordt er glas geslepen en geverfd. Ook is er een museum bij over het ontstaan en ontwikkelen van de glas industrie. Ook moet er natuurlijk geld verdiend worden dus een winkel hoort er bij, zelfs een kerst winkel ontbrak niet.
Het avondeten was met de hele groep in het restaurant van de camping waar we heerlijke forel te eten kregen, ik had het zelf niet beter kunnen maken.
Tijdens het eten werd er ook nog een echtpaar in het zonnetje gezet die voor de 25e keer met de ANWB op stap was.

Dag 12 zaterdag 30 mei

Vannacht is het 3 graden geweest, dat was dus lekker koud maar het is een hele dag zonnig geweest maar wel een flinke frisse wind. Vandaag een rondrit ( 225 km) gemaakt naar het Donaudal en de plaats bezocht waar we vroeger 20 jaar gekampeerd hebben, het was er nog niet veel veranderd maar natuurlijk met de pinksterdagen heel erg druk. Bij Gasthof Steinhaus hebben we lekker gegeten en na het eten zijn we de baas van de vroegere camping gaan opzoeken, wat heel erg op prijs gesteld werd. Na natuurlijk koffie en Koek zijn we weer terug naar de camping gereden
Na het avond eten speelden we nog de derde ronde Jeu de Boules.

Dag 13 zondag 31 mei

Weer mooi weer. Vandaag houden we een rustdag en gelijk even de was doen en verder lezen in de zon. Het was de bedoeling om zelf te koken maar besloten werd om met een man of 10 toch maar in het camping restaurant te gaan eten, heel eenvoudig maar wel heel lekker.

Dag 14 maandag 1 juni
Alpirsbach naar Markdorf   169 km

Opgestaan met mooi weer maar voor we vertokken werd het al bewolkt. Weer een voorspoedige reis gehad door een prachtig landschap. Toen we in de omgeving van de Bodensee kwamen trok de lucht open en werd het weer prachtig weer. Om 16.30 uur was het verzamelen voor een aangeklede borrel die er goed smaakte en ook nog zo overvloedig was dat we niet meer hoefden te koken.

Dag 15 dinsdag 2 juni

Om 09.00 uur met de bus vertrokken naar Uberlingen voor een boottocht op de Bodensee. De Lunch gebruikten we in Gasthaus Seeschau in Dingelsdorf. Na het eten stapten we weer op de boot naar  het bloemeneiland Mainau waar we ons de rest van de middag vermaakten. Om even voor 5 uur stapten we weer op de boot die ons in Meersburg bracht waar de bus ons weer opwachtte om ons naar de camping te brengen. Het was met uitzondering van het buitje toen we naar de bus liepen weer een hele dag prachtig weer.

Dag 16 woensdag 3 juni

Er stond vandaag weer een fietsdag op het programma. We hebben een deel (ca 25 km) van de route afgelegd, we vonden het wel een aardige route maar wel veel over fietspaden die langs de gewone weg lagen waar toch nog wel aardig veel auto's langs kwamen. Verder waren de gewassen door een hagelbui eigenlijk compleet verwoest wat er natuurlijk ook niet zo mooi uit zag. Eindelijk weer tijd gehad om zelf weer een lekker aardappelen te bakken, wat we ons weer goed lieten smaken. 's Avonds nog een ronde jeu de Boules gespeeld.
Weer een hele dag mooi weer het kan niet op.

Dag 17 donderdag 4 juni

Vandaag een bustocht naar Oostenrijk. We zouden om 09.00 uur vertrekken maar de bus maatschappij was ons vergeten en kwam na een aantal telefoontjes 3 kwartier te laat. Maar toen toch op weg naar Oostenrijk. Onze eerste stop was in Bregenz waar we in Cafe Restaurant Montfort koffie hebben gedronken. Daarna reden we verder door het Bregenzerwald naar Au waar we in ElebernisGasthof Ur Alp van onze luch genoten. daarna via de Hochtannbergpas naar Lech. Toen de weg vervolg naar de Flexenpas. In Gasthof Valluga in St Christoph nog even een stop voor koffie met Apfelstroedel en daarna terug naar Bludenz en verder via Feldkirch en Bregenz weer terug naar Markdorf waar we om 19.00 uur weer op de camping

Dag 18 vrijdag 5 juni
Markdorf naar Titisee   123 km

We vertrokken om 09.30 en waren om 12.00 uur weer op de camping. Een mooie rit door een prachtig landschap. Na de boterham moesten we nog even boodschappen doen en alvast tanken voor de volgende rit naar Frankrijk.  We hebben ons zelf maar eens verwend door in het camping restaurant te gaan eten, wat weer behoorlijk goed was. Om 19.30 uur nog een ronde Jeu de Boules gespeeld. Het was vandaag weer erg mooi weer.

Dag 19 zaterdag 6 juni

De dag begon vandaag met regen, we stapten om 10.00 uur in de bus voor een tocht in de omgeving, door de regen en de laag hangende bewolking zagen we eigenlijk weinig van alles. Om 11.00 uur stopten we bij  Glasbläzerhof Todtnau-Aftersteg  een glasblazerij annex glasmuseum en winkel, wel weer leuk om te zien. Daar na op pad voor de lunch die we in Café Restaurant Bergstation Schauinsland nuttigden. Het eten smaakte goed maar de bediening was een beetje waardeloos. Ze probeerden ons ook nog met de wijn te tillen maar dan moeten ze toch vroeger opstaan. Na de lunch knapte het weer wat op en tussen de buien door konden we toch nog wat van de omgeving zien. We brachten nog een bezoek aan Freiburg waar we nog even wat konden rond stappen maar een fikse bui gooide toch nog wat roet in het eten. Om 18.00 uur waren we weer terug op de camping.

Dag 20 zondag 7 juni

Titisee naar Ribeauvillé   124 km

Toen we opstonden was het weer een stuk beter als gisteren. er kwamen nog wel wat wolken over maar het bleef de hele dag droog en de temperatuur was ook weer een stuk aangenamer. De korte rit ging door een prachtig stuk van het Zwartewoud en een landschappelijk wat minder mooi stuk in Frankrijk. we waren om 12.00 uur weer op de camping. Wat we nog nooit eerder hebben meegemaakt, overkwamen we hier. We werden op de camping verwelkomt door een aantal ooievaars.
Om 17.00 uur weer een gemeenschappelijke bijeenkomst met een wijntje en een hapje wat weer er gezellig was.

Dag 21 maandag 8 juni

Vanmorgen was het weer mooi weer. Om 12.30 uur in de bus gestapt voor een bezoek aan een wijnkelder in Eguisheim. Voor we de kelder van Laurent Bannwarth instapten werden we eerst met een treintje door het dorpje en de wijngaarden in de omgeving rond gereden. De de bezichtiging van de wijnkelders moest er natuurlijk geproefd worden. Dit gebeuren werd door de wijnboer op een erg onderhoudende manier gedaan wat erg leuk was. Hierna zouden we nog een rondrit door de bergen houden, maar het weer was zo slecht geworden dat we bijna geen zicht meer naar buiten hadden dus werd er besloten om terug naar de camping te gaan. Om 18.30 werden we op de camping opgehaald door een treintje om te gaan eten in Restaurant Le Cheval Blanc. Het was een traditionele streek schotel wat aan mij niet echt besteed was, eigen gebakken aardappelen is lekkerder. De avond was verder wel erg gezellig. Na afloop werden we weer met het treintje terug gebracht.

Dag 22 dinsdag 9 juni

Gisteravond en vannacht heeft het geregend, maar zodra we opstonden was het weer mooi weer. Vanmiddag zijn we we eerst naar Riquewihr geweest omdat iedereen dat een mooi stadje vond. De versieringen van de huizen met veel bloemen vonden wij wel mooi maar de rest is aan ons niet besteed. Hierna zijn we een stuk de bergen gaan rijden, waar we een schitterende natuur zagen en echt leuke dorpjes die niet door eettentjes en souvenirwinkels verpest waren. Op de terugweg gelijk nog even boodschappen gedaan.
In de avond speelden we de finales van de Jeu de Boules wat ook nog door een wijntje en een hapje werd versierd.

Dag 23 dinsdag 10 juni

Vannacht heeft het weer aardig geregend maar rond 7.00 uur was het droog en kwam de zon weer tevoorschijn, het was vandaag met temperaturen van boven de 30º de warmste dag van de hele vacantie. Vandaag nog maar een rustdag gehouden, die drie volgende dagen zijn allemaal reisdagen op weg naar huis.
Om 18.00 uur naar het dorp gewandeld waar we weer met de hele groep gingen eten. Deze keer in Restaurant Ua Zahnacker waar we een Zuurkoolschotel op een typische Elzas manier kregen voorgeschoteld. Ondanks dat ik niet zo'n liefhebber van zuurkool ben smaakte het toch best goed. Het was ook weer een erg gezellige avond.

Dag 24 donderdag 11 juni
Ribeauvillé naar Corny-sur-Moselle  195 km

Vannacht heeft het weer aardig geregend en tegen de ochtend stak er ook nog eens een stevige wind op. De wind bleef ons de hele rit parten spelen, maar de regen viel erg mee, maar 1 buitje onderweg.
We waren al om 13.30 uur op de camping, waar weinig voorzieningen zijn, geen broodjes en zeer matige sanitair. Ook hier wisselen felle zonneschijn zich af met enkele buien.

Dag 25 vrijdag 12 juni
Corny-sur-Moselle naar Sart lez Spa   210 km

De laatste dag van de reis
Vannacht slecht geslapen door de vele treinen die langs kwamen, maar toen we uit bed kwamen was het weer aardig opgeknapt. We vertrokken om 09.15 uur en na 60 km autoweg sloegen we na de stad Luxemburg af naar regionale wegen wat in Luxemburg prima maar zodra we in België waren werden de wegen heel erg slecht wat soms nogal wat op hield. Ook goede stopplaatsen waren er weinig zodat we nog aardig vroeg in Spa waren. Na het neerzetten van de caravan hebben we tot het tijd was voor het afscheidsdiner nog gezellig zitten kletsen en borrelen.
Om 18.30 uur begon in het restaurant van de camping de afscheidsavond. Het was een heel gezellige avond met lekker eten en drinken. Ook de bijdrage van enkele medereizigers was erg leuk.
Na het traditionele afscheid gingen we om 23.30 uur terug naar de caravan.

Dag 26 zaterdag  14 juni
Sart lez Spa naar Hellevoetsluis  285 km

De laatste rit
We vertrokken om 09.00 uur na hier en daar nog wat goede reis gewenst te hebben naar huis waar we na een voorspoedige reis om 13.00 uur aankwamen. Gelukkig was er een goed parkeerplekje vrij zodat we de caravan gemakkelijk leeg konden ruimen, maandag nog even schoonmaken en dan kan hij weer even uitrusten in de stalling.

Wij vonden het een mooie en fijne reis wat natuurlijk ook voor een groot deel bepaald werd door onze medereizigers en begeleiders.

We gaan ons nu weer voorbereiden op de volgende vakantie in augustus en september.