Zweden en Noorwegen 2011

We willen de volgende route rijden:

Rit 1   Camping Hezedorf Zum Waldbad 3 27404 Hesedorf
www.waldcamping-hesedorf.de/ +49 (0)4286-2252 .
Rit 2   Vallo Camping Strandvejen 102 4600 Køge
Rit 6   Johannisholm Camping Johannisholm 3 79292 Mora
www.johannisholm.com +46 (0)250-60000.
Rit 7   Sörälvens Fiske Camping Västana 519 79091 Idre
www.soralven-camping.com +46 (0)253-201 17.
Rit 8   Camping Smegarden 7340 Oppdal
www.smegarden.no +47 (0)724-24159.
Rit 9   Wegens afgesloten pas gaan we via een andere route naar Otta
Rit 10 en van daar weer rit 11
Rit 11 Sveastranda Camping Stokkevegen 147 2825 Gjøvik
www.sveastranda.no/english/map.html# +47 (0)611-81529.
Rit 12 Olberg Camping Sandsveien 4 1860 Trøgstad www.olberg.no  +47 (0)698-28610.
Rit 13 Åsa Camping Badviksvagen 2 43031 Åsa  www.asacamping.se  +47 (0)340-219590.
Rit 14 Vallo Camping Strandvejen 102 4600 Køge
Rit 17 Hellevoetsluis.

Onze rondreis

Vacantie reis 2011

Dinsdag 17 mei 2011. Hellevoetsluis - Hesedorf. 471 km.

Om 7.45 uur vertrokken en na wat kleine files bij Brielle en Gorkum zonder verder oponthoud om 14.45 uur in Hesedorf aangekomen. De route plannen is aardig maar kan ook verrassingen opleveren, het laatste viaduct afgesloten dus 11 km omrijden.

Vanaf Osnabruk wat regen maar op de camping aangekomen toch weer aardig weer met ook nog wat zon met af en toe een paar druppels.

In het camping restaurant lekker voor een erg redelijke prijs wezen eten.

Camping is wat aan het versloffen, toiletgebouw moet nodig opgeknapt worden. Restaurant is prima.

Woensdag 18 mei 2011.

Er staat hier ook een groep van de ANWB met daarbij Greet en Leo en Femke die wij ook al eerder op een ANWB reis ontmoet hebben.

Wat in de omgeven rondgekeken en boodschappen gedaan en verder een rustige middag gehouden en lekker buiten gekookt.

Mooi weer vandaag, wisselend bewolkt met zon en 21 graden.

Donderdag 19 mei 2011. Hesedorf - Køge. 337 km.

Om 09.00 uur vertrokken, natuurlijk weer met een andere route wegens werkzaamheden.

Zonder oponthoud om 12.15 uur de boot opgereden en om 13.00 waren we in Denemarken. Ook daar ging de reis voorspoedig zodat we om 15.00 op de camping in Koge stonden.

Ook nu weer buiten kunnen koken.

We zijn vanmorgen met mooi weer vertrokken maar onderweg kregen we toch nog wat regen. In Denemarken knapte het toch weer op en verscheen de zon weer.

Vrijdag 20 mei 2011.

Na het ontbijt een stukje wezen wandelen en gelijk wat bootschappen doen was de bedoeling. Maar helaas het is hier een feestdag dus alles is gesloten.

In de middag een stukje wezen rijden en foto's gemaakt van een koolzaadveld die hier in grote hoeveelheden voorkomen.

Weer buiten kunnen koken, de hele dag zonnig en ca 20 graden

Zaterdag 21 mei 2011. Køge - Borås. 358 km

Vandaag over de Öresontbrug naar Zweden.

Weer om 09.00 uur vertrokken en 3 kwartier later over de brug Zweden ingereden. De reis verliep weer zeer voorspoedig en om 14.30 uur waren we op de camping in Borås. We hebben nu voorlopig de laatste kilometers autoweg gehad. Vanaf nu zal de gemiddelde snelheid aanmerkelijk lager liggen.

Het was de hele dag mooi zonnig weer maar de temperaturen kwamen niet boven de 16 graden uit, maar ja we zitten al een heel stuk noordelijker.

Zondag 22 mei 2011. Borås - Dals Langed 186 km

Vanmorgen eerst uitgeslapen en om 10.00 uur vertrokken met mooi weer voor deze relatief korte rit. Maar omdat we over binnenwegen rijden wordt het gemiddelde aardig gedrukt, we waren dus pas om 13.30 uur op onze bestemming een gemiddelde van net 50 km/h. Onderweg trok de lucht dicht en 30 km voor het eind begon het ook nog te regen. De caravan dus nat opgezet, maar na een uurtje stopte het even met regenen maar niet lang, het heeft verder de hele avond buiig geregend.

Voor het eten hebben we ons maar verwend met wafels. Omdat het buiten eigenlijk geen weer was hebben we ze maar binnen gebakken wat ook prima ging.

Maandag 23 mei 2011

Weer mooi en zonnig weer 17 graden en wel wat wind.

Het wordt opnieuw voorjaar, seringen en paardebloemen beginnen te bloeien.

Eindelijk weer winkels open maar veel is er hier in de buurt niet te vinden, maar we hebben toch het broodnodige kunnen kopen in een heel klein winkeltje in het dorpje.

Na de middag wat rondgereden door allerlei kleine plaatsje en door bospaden, soms wist TomTom niet meer waar we waren. Ergens in nergens de weg gevraagd aan het enige levende wezen in de buurt, en dat bleek ook nog een geimigreerde Nederlander te zijn Terug op de camping hebben we toch weer buiten eten kunnen koken, wel een beetje uit de wind gebleven.

Dinsdag 24 mei 2011. Dals Langed - Stöllet. 229 km

Weer een mooier rit vandaag, om 9.00 uur vertrokken. Het heeft vanmorgen wat geregend maar vlak voor het vertrek brak de zon door. Het is verder de hele dag droog gebleven met af en toe wat zon. De temperatuur is wat achter gebleven, het werd niet warmer dan 13 graden. Om 13.00 uur kwamen we op de camping aan waar we heel erg vriendelijk ontvangen werden door een Hollands echtpaar die de eigenaren van de camping zijn.

Na neerzetten van de caravan werden we uitgenodigd voor de koffie, gelijk werden we rondgeleid over de camping en voorzien van alle bijzonderheden van de omgeving.

Naar het dichts bijzijnde dorp geweest (15 km) om boodschappen te doen, hier konden we. Weer terecht voor de Euroshopers, wel niet van AH maar van ICA de Zweedse dochter.

Het was te koud en te veel wind om buiten te koken dus dat moest voor de eerste keer in de caravan gebeuren, maar ook dat lukte. In de kleine kantine konden we gratis gebruik maken van internet.

Woensdag 25 mei 2011

Toen we wakker werden scheen de zon, het bleef de hele dag half bewolkt met aardig wat zon maar nog steeds veel wind, de temperatuur steeg wel weer tot 15 graden.

Vanmorgen zijn het dorpje wezen kijken naar een Stavkirche, dat stelde niet veel voor en hij was afgesloten, jammer we hadden er wel even in willen kijken. Verder nog bij een gewone kerk wezen kijken en dan in het bijzonder naar de begraafplaats waar de graven versierd worden met speciale metalen kruizen. Daarna in de ICA Konditorei koffie gedronken en via een alternatieve route terug naar de camping.

Na de middag naar een waterval gewandeld en daarna nog een heel stuk over onverharde wegen rondgereden.

Terug op de camping koffie gedronken in het kantinetje en daar gelijk even op internet gekeken. Toen we daarvan terug kwamen was de wind gaan liggen en de zon scheen vol en konden we heerlijk buiten koken en eten.

Donderdag 26 mei 2011

Vanmorgen rustig aan gedaan, lekker in de zon gezeten. Na de middag wezen wandelen in een natuur reservaat en daarna nog een stuk rondgereden.

Weer buiten kunnen koken al viel er af en toe een spikkeltje.

Mooi weer geweest ca 16 graden en weinig wind, al met al een mooie dag.

Vrijdag 27 mei 2011.

Vandaag verder willen gaan maar vanwege het slechte weer besloten om nog maar een dag te blijven staan.

Na de middag werd het droog en kwam de zon ook nog af en toe kijken De dag in rust doorgebracht en aan het eind van de dag in DutchMounten gegeten

Zaterdag 28 mei 2011 Stöllet - Mora (Johannisholm). 95 km.

Om 09.30 uur vertrokken en om 11.00 uur waren we in Johannisholm. Een erg rustige rit meest over de E45 waar we de meeste tijd alleen op de weg reden.

Meest droog met af en toe een beetje mot regen.

Omdat het geen weer was om buiten te koken zijn we maar in het camping restaurant gaan eten.

Zondag 29 mei 2011.

Bij het opstaan was het nog steeds regenachtig weer maar in de loop van de ochtend knapte het steeds meer op. Na de middag zijn we naar Mora en Het eiland Soloron geweest en onderweg wat boodschappen gedaan en getankt.

Terug op de camping hebben we lekker een poosje in de zon gezeten en daarna weer buiten gekookt.

Maandag 30 mei 2011. Mora - Idre 190 km

Vannacht heeft het weer wat geregend maar toen we opstonden trok de lucht blauw en is dat ook de hele dag gebleven met een temperatuur van 17 graden was het een mooie dag met wel wat wind.

De rit naar Idre verliep weer heel voorspoedig en we waren rond 12.00 uur op de camping waar we hartelijk verwelkomd werden door Peter en Silvia de eigenaren van de camping.

Dinsdag 31 mei 2011.

We werden vanmorgen wakker met een geheel bewolkte lucht en regenachtig. Laat in de middag knapte het nog op zodat we nog buiten konden koken. Vandaag maar eens een rustdag genomen.

Woensdag 1 juni 2005.

De zon is er weer de hele dag 16 graden.

Vanmiddag over ca 30 km gravel wegen naar Nationaalpark Fulufjället, daar hebben een route naar de waterval gewandeld. Op weg naar het park zagen we op eens een jonge eland ( volgens de camping baas net geboren )op de weg lopen en even later kwam ook de moeder even kijken. We hebben daar mooie foto's van kunnen maken.

Ook de terugweg ging voor een heel groot gedeelte over gravel paden. Je hebt hier het idee dat er niet zoveel mensen op de wereld zijn.

Terug op de camping hebben nog een poosje buiten kunnen ziten en gelijk gekookt.

Donderdag 2 juni 2011.

Ook vandaag weer een mooie dag met veel zon en 20 graden, de mooiste tot nu toe in de vacantie.

Vanmiddag een stuk de andere kant op gereden naar een natuurgebied. De rit duur de wel wat langer omdat w E ca 5 km lang een groep van 12 rendieren voor ons op de weg hadden lopen, dat ging dus maar stapvoets.

Toen ze eenmaal van de weg afgingen liep daar nog eekudde van een 30 rendieren. Ca 1 km ver zagen we nog een kudde van 15 rendieren zodat we ons portie vandaag wel gehad hebben.

Op de terugweg nog even getankt voor de rit van morgen.

Voor het avondeten hoeven we vandaag niet te zorgen, de camping beheerders maken vanavond een barbeque waar we bij aan kunnen schuiven.

De barbeque bestond uit diverse gerechten van rendier en elandvlees en het smaakte prima.

Vrijdag 3 juni 2011 Idre - Oppdal 267 km

Mooie rit naar Noorwegen, het enige min punt was de hele stukken weg (tientallen kilometers) die zoveel hobbels en kuilen had dat je er niet gewoon door kon rijden en dat onze toch al lange rit nog langer liet duren. Maar de schitterrende natuur maakte heel veel goed. We waren om 14.00 uur op de camping in Oppdal waar het lekker weer was, windstil en 18 graden. Op de camping was niemand aanwezig maar er hing een briefje dat we de caravan ergens neer mochten zetten. Om 21.30 uur kwam er een meneer vragen wat we van plan waren en zij dat hij de avond voor ons vertrek de rekening zou brengen.

Natuurlijk weer buiten gekookt en daarna nog een tijd heerlijk in de zon gezeten.

Zaterdag 4 juni 2011.

Bij het opstaan bleek dat het weer wat minder was dan gisteren, kouder, meer wind en bewolkt. In de loop van de ochtend werd het wel zonniger en het bleef droog maar het werd wel kouder ( 8 graden )