ANWB reis 2006  Zweden Noorwegen

Dag 1  20 mei 2006

Hellevoetsluis naar Hezedorf  464 km

Om 07.30 uur vertrokken in de stromende regen. De hele reis is heel erg voorspoedig verlopen zonder enig oponthoud en we stonden om 14.00 uur voor de poort van Waldbad camping. Deze houdt er naar goed Duits gebruik mittagsruhe op na zodat we tot 15.00 uur moesten wachten voordat we de camping op konden. We kregen een veld aangewezen waar de ANWB groep moest staan. De reisbegeleiders waren er nog niet zo dat we voor het eerst op al onze ANWB reizen zelf een plaatsje konden uitzoeken, maar we zijn ook nog nooit zolang van te voren op de ontmoetings camping aangekomen.
Nadat we ons in de nog steeds stromende regen geïnstalleerd hebben en tussendoor nog kennis gemaakt hebben met medereizigers, zijn we in het restaurant op de camping gaan eten waar we tegen een heel redelijke prijs goed gegeten hebben.

Dag 2  21 mei 2006

Vandaag zowaar de hele dag droog. We hebben de dag  heerlijk rustig doorgebracht met het lezen van een boek, praatjes en kennismaken met de binnendruppelende reisgenoten.
Aan het eind van de middag kwamen ook de reisbegeleiders binnen.
Tegen onze gewoonte in zijn we toch weer maar in het camping restaurant gaan eten, wat weer erg lekker was.

Dag 3  22 mei 2006

De dag begon weer met regen en onweer maar rond het middaguur trok de lucht open en kwam de zon tevoorschijn en konden we heerlijk buiten zitten. Om 14.00 uur onder het genot van een bak koffie in de Schaapskooi kennismaken met de begeleiders en het grootste gedeelte van de groep.
Vandaag zelf voor het eten gezorgd en daarna nog tot 20.00 uur buiten zitten kletsen.

Dag 4  23 mei 2006

Het begon weer met regen en veel wind, maar in de loop van de dag werd het toch wat beter. We zijn dan maar even boodschappen wezen doen omdat de eerst volgende dagen gereden moet worden en daar dan weinig tijd voor is.
Om 16.00 uur werden we uitgenodigd voor een welkomst borrel wat weer in de Schaapskooi werd gehouden. Hierna snel terug naar de caravan, oppoetsen en omkleden voor het welkomstdiner waarvoor we om 18.30 uur weer in Waldbad Restaurant Domingo moesten zijn. Het werd weer een gezellige avond met een goed diner.

Dag 5  woensdag 24 mei 2006

Hezedorf naar Haderslev   279 km

We zijn met mooi maar fris weer en matige wind om 09.30 uur vertrokken. De reis verliep heel erg voorspoedig en ondanks enkele stops waren we toch nog om 14.30 uur op de camping. Net de caravan neergezet toen we weer enkele regenbuien kregen te verwerken. Het is eigenlijk deze dag niet meer goed gekomen, heel veel regen.

Dag 6  donderdag 25 mei 2006

Haderslev naar Saeby   306 km

Vanmorgen weer met mooi weer vertrokken, wel wat wind en fris. Onderweg een paar lichte buitjes maar bij aankomst wolken zon en veel wind en een temp van 14 graden. We vertrokken om 09.45 en waren om 15.00 op de camping, een heel voorspoedige reis, wat een rust op de wegen hier.
Na het stellen van de caravan zijn we in de camping friettent met een paar stel wat gaan eten en het was nog niet slecht ook. Daarna gauw naar binnen want het waaide hard en het was ijskoud

Dag 7 vrijdag 26 mei 2006

Seaby naar Goteborg  25 km en ca 90 km varen.

Opgestaan met aardig weer maar nog wel veel wind. We zijn om10 uur vertrokken naar de haven van Frederikshaven waar we op de boot moesten. Het was maar 10 km rijden dus we waren er erg snel. Op de terminal aangekomen waren we natuurlijk veel te vroeg en moesten we wachten tot 11.15 uur voor we de boot opkonden. De boot vertrok om 11.50 uur en het leek wel of het weer er rekening mee hield dat Jopie moest gaan varen. De wind zakte af en de zon kwam vol te voorschijn, zodat we een groot deel van de overtocht boven op het zonnedak hebben gezeten. Even over 15.00 uur waren we in Gotenburg. Het ontschepen ging heel snel, voordat we het wisten reden we in Zweden. Naar de camping was het nog 12 km maar we pakten een verkeerde afslag waardoor we nog wat kilometers meer moesten.
Na het neerzetten van de caravan nog even geborreld en gegeten waarna we moesten opdraven voor de test Jeu de Boules ronde.

Dag 8 zaterdag 27 mei 2006.

Vandaag weer aardig weer, zonnig en weinig wind maar de temp valt nog iets tegen. Vanmiddag een wandeling in het bos wezen maken, het was lekker maar er kwamen veel rupsen uit de bomen vallen dus na afloop moesten we alles nalopen om ze van onze kleding en uit ons haar te halen. Voor de eerste maal in de reis buiten aardappelen gebakken, het smaakte weer goed.

Dag 9 zondag 28 mei 2006

Goteborg naar Örebro   304 km

Om 9.45 uur met redelijk weer vertrokken en halverwege de reis trok de lucht open en werd het mooi weer. Het was een mooie rit met heel veel bossen en meren. Onderweg heerlijk in de zon onze boterham genuttigd. Na aankomst op de camping hebben we heerlijk in de zon zitten bijkomen van de rit. We hadden geen zin meer in koken dus opzoek naar een restaurant. We zijn toen terecht gekomen bij Harry’s Restaurant en hebben daar heerlijk gegeten. Terug op de camping waren we nog net op tijd om mee te doen met de Jeu de Boules competitie.

Dag 10 maandag 29 mei 2006

Geen broodjes te krijgen op de camping, dan maar zelf bakken, helaas de kabel van het oventje niet te vinden. Gelukkig stonden er in het toiletgebouw oventjes waar we de broodje konden bakken, dus toch nog wat te eten.
Na het ontbijt gelijk op stap om boodschappen te doen en een  kabel te zoeken voor het oventje. Gelukkig vonden we er een dus kunnen we weer brood bakken.
De dag met mooi weer begonnen maar in de loop van de dag vormden er zich toch weer wat buien. In de middag samen op pad geweest en een heel stuk langs het meer gereden, wat erg mooi is. Na het eten met de groep een flinke wandeling gemaakt door de bossen achter de camping en zowaar zagen we nog een hert voorbij komen.

Dag 11 dinsdag 30 mei 2006

Örebro naar Stockholm 195 km.

Het was weer inpakken met regen maar onderweg bleef het op een paar spatjes na toch aardig droog. Het was weer een snelle voorspoedige rit over mooie goede en bijna lege wegen, alleen in de buurt van Stockholm was er aardig wat verkeer op de weg. Er zijn alleen bijna geen parkeerplaatsen zodat we wel erg snel ter plaatse waren.
Weer geen zin in koken dus weer maar met een paar stellen in een Thais restaurant op de camping gaan eten. Het was erg lekker en de prijs was heel erg schappelijk.
Om half acht was het weer aantreden voor de Jeu de Boules competitie.

Dag 12 woensdag 31 mei 2006

Vandaag een rondrit door Stockholm, gelukkig was het droog maar het was alleen jammer dat de zon niet af en toe van achter de wolken vandaan kwam, dan waren de foto’s wat mooier geweest. Na het eerste gedeelte van de rondleiding werden we door een mede reizigster die jarig was getrakteerd op koffie met gebak wat wel lekker was. Daarna verder met onze goed Nederlands sprekende gids Kjel waarbij we het Koninklijk paleis bezochten waar de wacht net werd afgelost. Verder nog wat door de straten gewandeld. Toen was het tijd voor de lunch in restaurant Blå Dörren welke ons uitstekend smaakte. Na de lunch nog wat rond gewandeld in wat winkelstraten om de tijd te doden tot de bus ons weer naar de camping bracht. We hadden de laatste dagen de indruk gekregen dat er in Zweden geen file probleem bestaat, maar we weten nu beter.

Dag 13 donderdag 1 juni 2006

De zon is er weer, het is nog niet echt warm maar het is buiten weer lekker en wat vrolijker. Vandaag weer maar boodschappen wezen doen en gelijk de tank wat gevuld voor de rit van morgen.
Bij een van de medereizigers wilde de auto niet starten, via Nederland is geregeld dat hij door een garage in de buurt is opgehaald, maar ze gaan er morgen pas wat aan doen. De benodigde meetapparatuur staat in een garage in een andere plaats en moet eerst opgehaald worden.  Hopen maar dat het meevalt want morgen trekken we weer verder.
Vandaag hebben we verder een complete rustdag gehouden.

Dag 14 vrijdag 2 juni 2006

Stockholm naar Rättvik  284 km

Na Stockholm werd het weer rustig op de weg, weer een hele ontspannende reis.
We zijn op de camping in het restaurant wezen eten, alles liep daar nog wat stroef omdat het de eerste dag dit jaar was dat ze open waren maar uiteindelijk kregen we toch nog aardig te eten. De Jeu de Boules uit gesteld tot de achterblijvers er zijn. Om ca. 19.00 uur kwamen de achterblijvers samen met de Technische begeleider binnen, de reparatie was toch nog vanmorgen gelukt, alhoewel het nog aardig wat moeite koste.

Dag 15 zaterdag 3 juni 2006

Vandaag een rondrit met de bus rond het Siljanmeer. Het was een schitterende rit mede dankzij de prima chauffeur die ook gelijk als gids optrad en het mooie weer. Onderweg werd eerst gestopt bij een fabriekje waar de Darlaner paardjes gemaakt worden. We kregen daar een demonstratie en er was natuurlijk ook gelegenheid om ze te kopen. Daarna werd er gestopt voor de koffie en half de middag kwamen we bij Restaurant Tällbergsgården waar we gingen lunchen. Dit was een koud en warm buffet wat ons zeer goed smaakte. Verder stopten we nog bij de kerk in Rättvik, maar daar konden we niet in omdat er meerdere trouwerijen gehouden werden, dat was ook wel leuk daar er veel mensen gekleed waren in klederdrachten.

Dag 16 zondag 4 juni 2006

Rättvik naar Idre 212 km

Heel mooie rit door prachtige natuur, het was zo stil op de weg dat we gewoon 60 km/h zijn gaan rijden om er nog meer van te genieten. Er was nog wel een weg omlegging die ons nog verder van de bewoonde wereld bracht maar er zeker niet minder mooi om was, wel reden we 20 km verder hierdoor. Vanavond was het weer spelen voor de Jeu de Boules competitie. Om 21.00 uur zijn we met een groep begeleid door de camping eigenaar met zijn vrouw met de auto de bossen ingetrokken op zoek naar elanden en rendieren. We kwamen wel een beverdam tegen en bijna aan het eind van de rit een stuk of 6 rendieren, helaas hadden de elanden een vrije dag en lieten zich niet zien. De 3,5 uur durende tocht  was toch wel de moeite waard om dit mooie stukje natuur te doorkruisen.

Dag 17 maandag 5 juni 2006

Eerst lekker uitgeslapen en boodschappen gedaan. Daarna dwars door het natuurgebied naar de watervallen in nationaal park Fulufjället (ca 25 km allemaal zand en grindpaden) daarna naar de waterval gewandeld, een rondje van 1,5 uur en daar na gedeeltelijk weer terug door hetzelfde natuurgebied maar wel een andere weg.
Wat gisteravond niet lukte, zagen we nu wel vlak langs de weg een eland.
Vandaag was het  mooi weer maar warm is het nog steeds niet.
Op de camping een barbecue die werd verzorgd door Peter en Sylvia de eigenaren van de camping. We hebben heerlijk gegeten, vooral de zelf gevangen en gerookte zalm was iets aparts.

Dag 18 dinsdag 6 juni 2006

We zijn vandaag weer door de bossen aan het rijden geweest opzoek naar elanden en rendieren. We hebben wel van heel dichtbij weer rendieren gezien maar de elanden hielden zich een beetje achterwege.

Dag 19 woensdag 7 juni 2006-06-08

Idre naar Kvikne 219 km

De rit voerden vandaag naar Noorwegen. Gelijk na de grens merkte je al dat er iets veranderde, nl. de wegen, op sommige plaatsen was 50 km/h eigenlijk al te snel. Alles werd door elkaar gehutseld. Het was wel een mooie rit door een heel afwisselend landschap.
Voor het avond eten hoefden we deze keer niet te zorgen, in het recreatie zaaltje van de camping werden we door de begeleiders verrast op erwtensoep en roggebrood met spek.
Ook konden we op de camping gratis gebruikmaken van draadloos internet, waar gretig gebruik van werd gemaakt.

Dag 20 donderdag 8 juni 2006

Kvikne naar Åndelsnes 250 km

Ondanks dat het maar 250 km te rijden is, werd het door de smalle en bochtige wegen toch nog een lange rit. Ook dit was weer een erg mooie rit door een heel afwisselend landschap.

Dag 21 vrijdag 9 juni 2006

Met de bus via de Trollstigen en de pont over de Storfjorden naar Geiranger en vandaar naar de top van de Dalssnibba op 1500 m waar we een fantastisch uitzicht over de Geiranger fjord hebben. De weg er naar toe was heel erg bochtig en smal en de laatste ca 1 km was ook nog een grindpad zonder vangrail of afbakening, het werd steeds stiller in de bus. Het uitzicht wat we daar hadden was werkelijk schitterend. Na een korte stop in Geiranger ging de weg weer over de zelfde weg terug. Vlak voor de Trollstigen was er een ernstig ongeluk gebeurd waardoor we daar meer dan een uur stil stonden. Om even voor 19.00 uur waren we in Åndelsnes waar we in Grand Hotel Belleveu gingen dineren. Het diner was wel aardig maar had niet de allure die de naam van het hotel doet vermoeden. Voorts moest het personeel volgens mij nodig naar huis want als je de ene gang nog niet op had werd de volgende al geserveerd, dus opschieten. Al met al een wat magere afsluiting van een heel mooie dag.

Dag 22 zaterdag 10 juni 2006

Weer maar eens een rustdag ingelast want morgen moeten we weer rijden. Nog wel even boodschappen gehaald en diesel getankt.
Om 18.30 uur zijn we met de hele groep gaan barbecueën. Alles werd door de begeleiding verzorgd, we hoefden alleen de grill maar mee te nemen. Er was zalm geregeld door de camping eigenaar wat uitstekend smaakte. Voor de niet vis eters was met een mooi stuk vlees ook goed gezorgd. Het was erg gezellig en lekker.

Dag 23 zondag 11 juni 2006

Åndelsnes naar Stryn 209 km

Het vertrek was wat stressig vandaag, zal wel gelegen hebben aan de pont waar we vandaag mee moesten overvaren en de voetbalwedstrijd Nederland-Servië die om 15.00 uur op het programma staat. Wij vertokken normaal om 09.30 uur, en deze keer waren we een van de laatsten. Na een mooie rit langs de Romsdalforden en de Stofjorden waren we rond 12 uur bij de pont naar Stranda, waar een hele rij auto’s en caravans stond. We moesten nog een pont overstaan voor we mee konden, maar we waren toch nog om ca 14.30 uur op de camping. Daar aangekomen bleek dat de haast om de satelietschotels op te stellen niet nodig geweest, de satelliet hing achter de berg en niemand had ontvangst dus weer maar ouderwets naar de wereldomroep geluisterd.
Om 15.00 uur werden we op koffie met appeltaart onthaald in de kantine van de camping, en later op de avond hebben we de Jeu de Boules ballen nog wat mishandeld op een mooi keienpad.

Dag 24 maandag 12 juni 2006

Vanmorgen vroeg naar de Briksdalbreen gereden. Een mooie rit door een aardig dal. De auto op een parkeerplaats gezet en met een wagentje verder naar boven meegereden. Vandaar verder gelopen naar de voet van de gletsjer. Wat een prachtig gezicht.
Op de terugweg nog even geld en diesel gehaald

Dag 25 dinsdag 13 juni 2006

Om 9.00 uur moesten we verzamelen voor een gezamenlijk ontbijt, maar de weergoden lieten ons in de steek, het regende. De reis begeleiders kwamen het toen langs de caravans brengen. Verder werd het toch nog wel een aardige dag die we rustig doorbrachten.

Dag 26 woensdag 14 juni 2006

Stryn naar Sogndal 152 km

Wat later dan normaal vertrokken omdat het niet zo’n lange rit is. Maar de tijd die we er over reden was toch nog langer dan we dachten omdat de wegen soms erg smal en heel erg hobbelig waren en wat denk je van de geiten die overal los rondlopen. Wel was het weer een erg mooie rit met een zeer afwisselend landschap.

Dag 27 donderdag 15 juni 2006

Vandaag op pad naar Flåm om daar met de Flamsbana trein de bergen in de gaan. We gingen eerst met een lijnbus naar Leiganger en daarna met een superboot de Sognefjord overgevaren naar Flåm en vandaar met trein naar Myrdal. Over de zelfde baan weer terug en toen met de bus via de 24,5 km lange Leakertunnel en weer een pontje terug naar Sogndal. Het was weer een leuke dag met gelukkig ook weer mooi weer.

Dag 28 vrijdag 16 juni 2006

Sogndal naar Gol  157 km

Weer een korte rit vandaag maar ook nu smalle hobbelige wegen en na ca. 15 km was er al een pont. We hoefden deze keer niet lang te wachten, hij kwam er net aan en het was een hele grote zodat alles er op kon. Toch ruim 4 uur gereden over dit stukje.
De camping
Fossheim Hytte & Camping in Gol is niet echt een uitschieter. Hij ligt vlak aan een ook voor Nederlandse begrippen drukke weg wat behoorlijk wat lawaai produceerde. Het plekje waar we stonden was verder niet slecht.
Toen we water gingen tappen bleek het drinkwaternet vervuild met zand te zijn, hier werd door de campingeigenaar niet op gereageerd, hij was er helemaal niet en kwam ook niet. De camping werd door een dame van 18 á 19 jaar bestuurd. Ook het schoonmaken liet heel erg te wensen over.

Dag 29 zaterdag 17 juni 2006

In Gol staat een voor Noorwegen karakteristieke Stafkykje, we zijn daar een kijkje wezen nemen en tevens hebben we van het ritje gebruik gemaakt om alle benodigdheden weer aan te vullen. Om 20.00 zou er een happy hour zijn op het eiland van de camping. Maar een regenbuitje gooide roet in het eten. Gelukkig had de camping een recreatie zaaltje zodat we daar naar toe konden uitwijken. Het bleek niet alleen een drankje te zijn maar ook door 2 stel medereizigers geserveerde koffie met zelfgemaakte tompoes.
Tevens werd hier mannendag gevierd, de mannen werden verrast met een CD met Noorse volksmuziek en een zelfgemaakt veldboeketje.

Dag 30 zondag 18 juni 2006

Gol naar Trøgstad 260 km

Een weer wat langere trip maar de wegen werden af en toe wat beter en breder. Ook werden we weer met meer verkeer geconfronteerd. Jammer het was zo rustig op de weg. Na we ons op de camping geïnstalleerd hadden, werd ons door de campingeigenaar getrakteerd op koffie met verse eigen gebakken wafels, wat wel in de smaak viel.

Dag 31 maandag 19 juni 2006

Nu stond de excursie naar Oslo op het programma. Je gelooft het niet maar we vertrokken al om 07.30 uur. Het lijkt bijna weer op werken. De rit naar Oslo duurde 1,5 uur. ( je gelooft dit ook niet na al deze rustige weken, file). In de stad aangekomen pikten we eerst onze gids op. Hierna gingen we het Stadhuis bekijken met daar achteraan een wandeling door het Viegelandpark. Daarna naar de Springschans waar we tegelijk een koffiestop maakten.
Na nog wat door de stad gereden te hebben gingen we naar Thon Hotel Opera waar we de lunch kregen. Dit was in de vorm van een koud en warm buffet met daarna nog een dessert buffet. Dit alles smaakte ons prima en was goed verzorgd.
Na de lunch bezochten we 2 musea en bekeken we een film in helikopterview van Noorwegen.
Om 18.30 uur waren we weer terug op de camping, een echte werkdag dus.

Dag 32 dinsdag 20 juni 2006

Na de dag van gisteren was het vandaag goed rusten, nog even met de laatste Noorse kronen de tank volgegooid.
Nog even op Elandsafari met een kort filmpje wat ik van Franz en Ineke ontvangen heb.

Dag 33  woensdag 21 juni 2006

Trøgstad naar Goteburg  293 km

We verlaten nu Noorwegen en komen weer in Zweden. Ondanks het wat mindere weer was het toch een aardige rit. Aan de wegen merk je gelijk dat je Noorwegen verlaat, gelijk wat breder en veel beter van kwaliteit. Naarmate we Göteburg naderden werd het verkeer weer drukker, we belanden zelf nog in een heuse file, en we waren eigenlijk al vergeten dat deze nog bestonden.

Dag 34 donderdag 22 juni 2006

Goteburg naar Hobro   132 km   en 90 km varen

Eerst 12 km rijden en dan inschepen op de Stenau Danica. Een mooi schip en ook nog wat groter dan de Stenau Jutlandica waar we de heen reis mee overstaken.
Aan boord kregen we gelijk een brunch wat we ons heerlijk lieten smaken. De overige 120 km moesten even rustig aan doen om de begeleider de tijd te geven om op de camping alles te regelen.
’s Avonds was er weer een “Gelukkig uur” met koffie en zelfgemaakt gebak en daarna natuurlijk ook een drankje. Ook werden er gelijk de prijzen van de Jeu des Boules competitie en voor wie de meeste vragen (die iedere dag op de dagkrant stonden) goed had.
Een gezellige avond die jammer genoeg weer binnen gehouden moest worden.

Dag 35 vrijdag 23 juni 2006

Hobro naar Notorf  326 km

Een erg saaie rit helemaal over autowegen, waarbij we stil aan weer aan het drukke verkeer konden wennen.
De laatste dag dus op naar de afscheidsmaaltijd. Die werd gehouden in Gasthof Ritzebütel.
Maar voordat we op weg gingen naar het Gasthof, werd eerst de vlag nog gestreken door de oudste deelnemer.Het was  een geslaagde avond met een aardige maaltijd.

Dag 336 zaterdag 24 juni 2006

Notorf naar Hörsten 330 km

Op weg naar huis met erg druk verkeer rondom Hamburg en Bremen, maar gelukkig vielen de files wel mee zodat we het toch nog redelijk snel reden.
Op de camping stonden nog 2 stellen van ons reis gezelschap, waarmee gezamenlijk nog in een tentje op de camping zijn wezen eten wat ook nog gezellig was.

Dag 37 zondag 25 juni 2006

Hörsten naar Hellevoetsluis 286 km

De laatste loodjes. Nog een voorspoedige rit naar huis met weinig verkeer op de weg.
Rond 13.30uur waren we thuis waar het uitpakken en schoonmaken van auto en caravan begon.

Op deze reis hebben we 5200 km afgelegd

Opmerkingen:

Het was een mooie reis en ook een hele belevenis. Wij hebben het heel erg goed naar ons zin gehad mede dankzij  2 stel goede begeleiders en verder een heel leuk en gezellig reis gezelschap.